sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

ובריא , וטמח וטוב לב , ואמיץ ומאושר , טוב בביתו וטוב בצאתו — ובמלה אחת : לקחת ילד ולעשות ממנו בן אדם . אך אמרנו כך וכבר אמרנו את כל הכוונות שלהיטיב ( לשמור עליו , לסוכך עליו , להכין אותו , לטפח בו , לפתוח לפניו , לעודד אותו , לתמוך בו , להכשיר אותו , לשלב אותו , לשבץ אותו , לתת בידיו כלים טובים ולאמן אותו להשתמש בהם נכון , וכל כיוצא באלה ) וכבר אמרנו גם את כל הכוונות שלמנוע ואת כל הדאגות שדואגים כדי שלא יקרה לו ( דאגה לשלומו , לבריאותו , לבטחונו , להבחנה שיבחין בין טוב לרע , בין ראוי לשאינו ראוי , ושיירע להתנהג , ושלא יעשה בושות , ושלא יסתבך , ולא יתבזבז , וכל השאר , ושלא , ושאל לו , ושחלילה , ושחס וחלילה ) ובקצרה : שיהיה הילד המתחנך הזה יוצא כשהוא אדם טוב בעולם טוב במזל טוב ובהרבה נחת . החינוך המקובל כל כולו מבוסס על השד , על אי אמון ועל ספק . חשד בטבע האדם , אי אמון ביצריו וספק בכוהו לשלוט במצבים מפתים וביכולתו או ברצונו להתגבר לצד הטוב . לחנך , לפיכך , זה לא לסמוך על הטבע . ובוודאי שלא על טבעו ההפכפך והמקרי של כל פרט ופרט — מתוך דאגה , כמובן , לאופיו ולטיבו לכשיהיה אזרח מבוגר . אם תסמוך על הטבע תגדל חלילה חןה , ואם לא תסמוך על הטבע ותתגבר עליו , תוכל להוליד אדם אל הטוב , למרות כל נסיונותיו לחמוק אל היער . שעל כן , לחנך זה להוסיף על הטבע ולרסן את הטבע . להוסיף ממה שהטבע נתן פחות מדי , ולהחסיר ממה שהטבע נתן יותר מדי והגזים ( כאמור , יצרים , דחפים , שגעונות , ( בבת אחת לדעת להוסיף לאדם הגדל בידינו גם כוח תנופה וגם כוח בלימה , גם לעוררו ליתר פעולה ותנועה , וגם לחזק בו מנגנוני ריסון והתאפקות יעילים . באופן שהחינוך היה מבקש , אילו יכול , להשתלט על "הטבע הראל ^ ון" של האדם ולהטביע מעליו "טבע שני , " שיחליף את

ספרית פועלים


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help