sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

9 מבוא 11 10 ר' יהודה מאיר שפירא מלובלין,כמי שנסמך בידי גדולי החכמים בדורו, כגון ר' מאיר אריק, 293 - 289 . Halakhic Problems , vol . V, Southfield, MI : Targum Press, 2005, pp ) , זאת בצד עשרות אזכורים משניים של כתבי מהרש"ם בספריו . הנושא שבעקבותיו זכה מהרש"ם לאזכורים הרבים ביותר בספרות המחקרית נוגע להערתו על דבר האפשרות של ביטול גט לאחר מסירתו לשליח, פעולה שעשויה להוביל להפקעת הקידושין מלכתחילה, ובכך להיתר ממזרים למפרע . ראו שו"ת מהרש"ם, חלק א, ירושלים תשל"ד, סימן ט : "ולא אכחד כי אם היה כת"ר מתייעץ עמי, טרם שעשו מעשה גירושין של בעל הראשון, הייתי ממציא עצה ותושיה להלכה ולא למעשה ע"פ דברי התוס' גיטין ( לג ע"א ) ד"ה ואפקעינהו וכו'" . חידוש זה הוביל לדיונים ערים בקרב חוקרים ומנהיגים תורניים באשר לשאלה האם מהרש"ם מייצג אב-טיפוס של מנהיג הלכתי - חברתי מסוג מיוחד . ראו לדוגמה : 4 11, Louis I . Rabinowitz, “The New Trend in Halakha”, Tradition pp . 5 - 15 ; Yitzchak D . Gilat, “The Halakha and its Relationship to Social Reality”, , ) 1971 ( Tradition 13 - 14 ( 1973 ) , pp . 68 - 87 ; Aaron Rakeffet - Rothkoff, “Annulment of Marriage within the Context of Cancellation of the Get”, Tradition 15, 1 - 2 ( 1975 ) , pp . 173 - 185 ; Avishalom Westreich, “The ‘Gatekeepers’ of Jewish Family Law : Marriage Annulment as a Testcase”, Journal of Law and Religion 27, 2 ( 2011 - 2012 ) , pp . 329 - 357 . על מהרש"ם נכתבו כמה וכמה יצירות הגיוגרפיות, וביניהן יש למנות את משה חיים אפרים בלוך, מהרש"ם : הפוסק האחרון, ניו יורק תשט"ו ( בלוך, אישיות קונטרוברסלית ובעל ניסיון מוכח בהמצאות היסטוריות יש מאין, כדוגמת ספרו "דובב שפתי ישנים", ניו יורק תשי"ט - תשכ"א, ואחרים, הגדיר את עצמו בראש הספר "תלמידו האחרון" ) . עוד על אודות מהרש"ם ראו מאיר וונדר, מאורי גליציה : אנציקלופדיה לחכמי גליציה ( להלן : וונדר ) , ח"ה, ירושלים תשנ"ז, עמ' 14 – 38 . למילים קצרות עליו מאת רמ"פ ראו "קהילת סקאהל" ( לעיל, הערה 4 ) , עמ' 17 . בשו"ת בית מרדכי א, פו, רמ"פ כותב עליו : "ודודי ז"ל, חד בדורותינו, בהוראת להלכה למעשה" . בריאיון עם ש' קורא תיאר רמ"פ את מהרש"ם כך : "בעל תפיסה עילויית, כושר דימוי, זכרון והבנה חוברו יחד אצלו . . . ובחידושיו מעיין נובע ונהר גובר והולך" . ראו ש' קורא, "עיטורי ספרים וסופרים : בית מרדכי", הצֹפה 1971 / 5 / 14 , עמ' 4 . הערכות על אודותיו כתב ידידו של רמ"פ, הרב משה לייטר . ראו : Moses Leiter, “The Meharsham ( Shalom Mordecai Shvadron ) ,” in : Leo Jung ( ed . ) , Sages and Saints , Hoboken, NJ : Ktav Publishing House, pp . 65 - 77 1987, . במאמר האחרון שכתב לייטר בעברית על אודותיו הפנה למאמרים קודמים שסקרו את אישיותו . ראו משה לייטר, "הממלא מקומו של השו"מ ( = השואל ומשיב, י"ה ) בהוראה — מהרש"ם", הדרום לב ( תשל"א ) , עמ' 177 – 191 . 10 1855 – 1925 , מגדולי רבני גליציה וחשוביה ( רבה של טרנוב ; Tarnów בפולנית ) . מחבר תורני, ומוכר ברבים כאחד מגדולי דורו . על אודותיו ראו אצל וונדר, ח"א, ירושלים תשל"ח, עמ' 313 – 321 . בבית מרדכי א, לב, רמ"פ מכנה אותו "מו"ר הגאון" . בריאיון עם ש' קורא ( ראו בהערה הקודמת ) תיאר אותו רמ"פ כ"רבי המובהק", ופירט את שיטתו הפדגוגית . 11 1887 – 1933 , מראשי יהדות פולין, חבר בסיים הפולני, רבן של פיוטרקוב ( בפולנית : Piotrków Trybunalski ) ולובלין ( בפולנית : Lublin ) , מייסד ישיבת חכמי לובלין ואבי רעיון הדף היומי . הרב שפירא היה בן-דודה של הרבנית בלה פוגלמן . על אודותיו ראו סדרת ספרים בעלות אופי הגיוגרפי מפרי עטו של דוד אברהם מנדלבוים ( ישיבת חכמי לובלין : הישיבה ומיסדה — מהר"ם שפירא, ירושלים תשנ"ד [ שני כרכים ] , ראו כרך שני עמ' קד למובאה מאת רמ"פ ; האור המאיר : מסכת חייו ופעליו של רבי מאיר שפירא מלובלין, בני ברק תשס"ז ; גבורי החי"ל : ישיבת חכמי לובלין בתקופת השואה, בני

הוצאת אוניברסיטת בר אילן


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help