sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:יא

יא מבוא האהוב וחברה הקרוב של מרדוק עד אחרית ימיה, ונשא באורך רוח גם את ניאופיה הרבים . באחת ההזדמנויות, כאשר הביע תרעומת על אהבהביה, הזכירה לו את המיתוס היווני על האל פרוטאוס, שלבש ופשט צורות שונות כדי להימלט מלפיתתו של הרקולס . "תמשיך לאחוז בי חזק, והכול יסתדר", אמרה לו . 10 הזוגיות הייחודית של השניים תועדה בשלושה ספרי זיכרונות שפרסם ביילי לאחר מותה של מרדוק, ובסרט הקולנוע "אייריס וג'ון", שיצא לאקרנים ב- 2001 . 11 ב- 1954 , השנה שבה פגשה את בעלה לעתיד, מרדוק גם הוציאה לאור את הרומן הראשון שלה, תחת הרשת . 12 הספר, שגולל את קורותיו הנפתלים והקומיים של סופר צעיר וכושל בשם ג' דונהיו, הקנה לכותבת פרסום מיידי כקול חדש ומקורי בסצנה הספרותית . בארבעים השנים הבאות עתידה מרדוק לפרסם עוד עשרים וחמישה רומנים, שרובם ככולם עוסקים בנושאים הניצבים גם בלבה של הגותה : התפתחותם המוסרית של אינדיווידואלים, היכולת האנושית הבלתי נדלית להונאה עצמית והאפשרות לגבור על הדחפים האגוצנטריים באמצעות אהבה המופנית לזולת . 13 בכמה מספריה של מרדוק ניכר גם רישומם של אנשים שהכירה היכרות קרובה . אליאס קנטי הכריזמטי והמניפולטיבי, לדוגמה, היה ככל הנראה מקור ההשראה לדמויות כגון ה"מכשף" מישה פוקס ברומן הבריחה מן הקוסם ( 1956 ) , 14 המדען המבריק והמסתורי יוליוס קינג מן התבוסה המכובדת ( 1970 ) 15 וצ'רלס ארובי, גיבורו הרודני והמתעתע של הים, הים ( 1978 ) . 16 הצדדים הדמוניים של דמויות אלה והיסודות הפנטסטיים שיצקה מרדוק מדי פעם לעלילות ספריה מוסיפים מעין נופך מטפיזי לדרמה הפסיכולוגית המעסיקה חלק ניכר מיצירתה — דרמה של טרנספורמציה פנימית עמוקה . למרות הצלחת ספ ריה הראשונים, מרדוק חשה אי-ביטחון באשר לכישוריה . הרומנים שפרסמה במחצית השנייה של שנות החמישים זכו לשבחי הביקורת — הפעמון , שראה אור ב- 1958 , עדיין נחשב בעיני רבים לטוב שבספריה 17 — אולם מרדוק הייתה חדורת ספקות לגבי איכות כתיבתה, וב- 1959 אף הפסיקה את העבודה על חיבור בשם ירושלים בטרם השלמתו . לאחר שספגה ביקורת מצדו של קנטי על התחמקותה מעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת, פרסמה ב- 1963 את הרומן הראש הכרות , שבמרכזו סיפור של גילוי עריות . 18 ב- 1966 החליטה מרדוק ליטול פסק זמן ולשוב ולקרוא את יצירותיו של שייקספיר, התנסות שהותירה את חותמה על הספרים שפרסמה לאחר מכן — כמעט מדי שנה — והמריצה אותה לשלוח ידה גם

הוצאת שלם


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help