sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

13 מודעות פוליטית ואפילו אורגות את המוסרי והפוליטי יחדיו, ובכל זאת מתעקשות בסופו של דבר על מתן קדימות לאתיקה, או למצער על אי-תלותה בפוליטי ועל החשיבות הפוליטית של שמירתה ככזו . הטענה השנייה היא שהוואקום של השיח המוסרי מתמלא בפוליטיקה גרועה . במקרה הרע-ממש, השיח הזה משמש להכשרת עוולות בעזרת להטוטנות המתבססת על גמישותה האינסופית של השפה האתית הריקה ; במקרה הפחות-נורא מהווה השיח המוסרי חסם בפני פוליטיקה שמאלית עקבית, בין היתר בשל עוינותו או אדישותו כלפי פוליטיקה בכלל : ההתענגות על המוסר הופכת למכשיר של דה-פוליטיזציה, ועל-כן למכשיר פוליטי רב-עוצמה, המבצר את הסדר הפוליטי הקיים . כאן נדרשת הבהרה דחופה . ניכר שאני נעה בנינוחות-מה בין המטבע 'אתיקה', על נגזרותיו הדקדוקיות, ובין 'מוסר' ( על נגזרותיו שלו ) . ההיסטוריה של הפילוסופיה מכירה בשימוש נזיל כזה אך מכירה גם בהבחנות בין שני המונחים . כך, למשל, ב פילוסופיה של המשפט , הגל מבחין בין מוסריות ( הכרוכה באחריות, כוונה, מצפון וכו' ) ובין החיים האתיים ( במשפחה, בחברה האזרחית ובמדינה ) . פוקו מייחד את שימושו בתווית 'מוסר' ל"מכלול ערכים וכללי פעולה המוצעים ליחידים ולקבוצות דרך מנגנונים מכתיבים שונים", אך גם ל"התנהגותם של היחידים במציאות, מתוך יחס 6 שעה שהאתיקה היא כלפי הכללים והערכים המוצעים להם", מערכת ה"יחסים-לעצמי", דהיינו אסתטיקה של שכלול ועיצוב של היחיד, במין המשכיות לרעיון האריסטוטלי של מימוש "החיים הטובים" . עדי אופיר ממשיך בכיוון הזה ומבקש להבדיל בין השיח האתי, העוסק בחיים הטובים "שלנו", ובין השיח המוסרי ה"עוסק, 7 אולם ההבחנה או ראוי לו שיעסוק [ . . . ] בחיים הרעים של אחרים" . הזו, שנדמית כעקבית, מתהפכת ומיטשטשת אצל הוגים אחרים — ולעתים גם אצל ההוגים האמורים עצמם . דווקא המטבע 'אתיקה' הוא שמשמש כיום בהקשר של יישום חברתי-ציבורי פרטיקולרי, לעתים קרובות בלוויית שרטוטם של קודים אתיים לתחומים

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help