sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

12 נשים לבנו לכך שאפילו 'תרבות המערב' הוא ביטוי רחב יחסית לצמצום שמפגין דמיונם המוגבל של המטפיסיקאים מלטשי המטבעות, המתגאים בהישגיהם . רק הכלכלות של שלוש התרבויות האירופיות הדומיננטיות הן כאלה שבכלל מועמדות לסילוק — כ"ריבוי" — לטובת האחדות . פוליפילוס, המדברר את המטפיסיקאים הללו, מייחס להם את הרצון למחוק את "המלך אדוארד, הקיסר וילהלם, או הרפובליקה" . בדרכם אל המטפיסיקה החיווריינית, לא רק שאין הם טורחים לחרוג מתרבות המערב ולמחוק מטבעות מצריים או יפניים, אלא שאפילו תכנים ספרדיים, איטלקיים או שבדיים לא מובאים בחשבון . ה"ריבוי" וה"קונטינגנטיות" הם בעלי מנעד צר מאד, אם כן . אפיקורוס ( מקרא שמו : חבר, בן-ברית ) התגורר בין האקדמיה האפלטונית ובין הסטואה . בניגוד לשתי אלה, הוא אירח בגנו, כתלמידים ומתדיינים מן המניין, גם נשים ועבדים . בהשראת ספקנותו ביחס לקשר בין האלים ובני האדם, נקבע התואר 'אפיקורסי' ככופר, מי שאינו מכבד את התורה, מתכחש להשגחה האלוהית ומפקפק במהות הנבואה . ובכן, גנו היווני של החבר אפיקורוס, גנו של אפיקורוס של פראנס — וכן אפיקורוס ופראנס עצמם — כל אלה הם המצע שעליו מונחת המסה הנוכחית . ארצה להציע לבחינה שתי טענות אפיקורסיות, להרהר בהן, לפתח אותן, להבהירן ולעמוד מאחוריהן . הטענה הראשונה היא שכתפיה של תפישת המוסר המקובלת, בגרסאותיה השונות, צרות מכדי שתוכל לשמש בסיס למחשבה פוליטית ולפעולה פוליטית . הדבר נכון, לדעתי, לגבי כל תפישה של המוסר כְּמה שמסוגל לספק אפיונים, הצדקות או אפילו כיוונים לפעולה : החל בתורות מוסר אנליטיות, שיפוטיות, שלפיהן אפשר לגזור ציוויים קונקרטיים מעקרונות מוסריים אוניברסליים, נצחיים וטהורים ; דרך תפישות רכות, אסתטיות ואקזיסטנציאליסטיות של החיים האתיים, שמטרתן היסודית היא בדיוק התגברות על תמימותן ( או היתממותן ) של התפישות השיפוטיות ; וכלה בגישות פוסטמודרניסטיות, המפגינות

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help