sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

10 של משחיזי-סכינים המלטשים מטבעות ומוחקים מהם את הערך החקוק עליהן . אף שהם הופכים מטבעות בעלי ערך לחסרי ערך מכל וכל, הם דווקא מתפארים בתוצאת עבודתם : כעת, הם אומרים, "במטבעות אלה אין עוד סממן אנגלי, גרמני או צרפתי ; שחררנו אותם ממגבלות הזמן והחלל ; הם כבר אינם שווים חמישה שילינג ; כעת הם בעלי ערך שכלל לא ניתן לאומדו, ושער החליפין שלהם 1 השימוש הבטוח-בעצמו במטבעות הלשון האמיר עד אינסוף" . המטפיסיים, הנצחיים-כביכול, מחפה על סירוב להכיר לא רק במקורותיהם הקדומים, אלא גם בדמיונם לכתבי הקודש המיתיים של המזרח . המטפיסיקאים, מסכם פוליפילוס, הם "זן עגום של משוררים" : "הם מעמעמים את צבעי המשלים העתיקים, אבל הם 2 עצמם אינם אלא מלקטי משלים . הם מייצרים מיתולוגיה לבנה" . ליטוש וטשטוש, אם כן . אבל של מה בדיוק ? ז'אק דרידה, במאמרו "מיתולוגיה לבנה : מטפורה בטקסט הפילוסופי", קורא באיטיות את הדיאלוג של פראנס וכהרגלו מדגיש קווים עדינים הפועלים בו את פעולתם השקטה מבלי שנחוש בהם . המטפורה של פראנס היא נומיסמטית : היא פונה לשורשים האטימולוגיים המחברים את המונחים 'מטבע', 'דפוס' ו'לשון' ובכך מבצעת בדיוק את מה שדורש פראנס מן המטפיסיקאים, דהיינו חושפת את המקורות של מטבעות הלשון שהם משתמשים בהם . פראנס הסוציאליסט, חבר האינטרנציונל השלישי, בוודאי העמיד את האנלוגיה הנומיסמטית מתוך כוונה מלאה . דרידה מפרש : מה שהמטפיסיקאים מרטשים ומטשטשים הוא קודם כל את מקומה של הכלכלה, ואת זאת הם עושים במהלך דו-שלבי : ראשית מסולקת הכלכלה עצמה מן הטריטוריה הפילוסופית ה"טהורה", טריטוריית הנצח, האוניברסליות וההכרח . ושנית, עצם הסילוק הזה מטושטש, עקבותיו נמחקים . על הכלכלה המסולקת מרשותה של הפילוסופיה הטהורה יש לחשוב כאן לא רק במונחים הטכניים השגורים אלא גם במובן הרחב : מדובר בפרקסיס, ואת המונח הזה אין להבין — כפי שעושה לודוויג

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help