sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:11

הספרותי של " הביקורת הגבוהה " התופסת את הטקסט הבודד כמערכת סגורה . כמו שהטקסט הכתוב הוא תוצר של המפגש הדינמי בין הכותב לטקסטים קודמים שנכחו לפניו , כך משמעות הטקסט הכתוב היא תוצר של המפגש הדינמי בינו לבין הקורא המטיל על הטקסט את תמונת עולמו . כמו שציין מונטיין ברוב חריפותו : " תהא אשר תהא השפה שספרי מדברים אלי בה , אני פונה אליהם בשפתי שלי " . כאשר קורא זה הופך להיות יצרן של טקסטים , בהכרח יושפע מהדרך שבה הוא קרא והבין טקסטים אלה וכן הלאה . כך מתפתחת התרבות האנושית הכתובה , מטקסט לטקסט , מהקשר ( קונטקסט ) להקשר , מארג על גבי מארג . אפילו במילה בודדת , היחידה הבסיסית ביותר של הטקסט , היא מוקד הדיון של ספר זה , אפשר לראות מפגש של מישורים טקסטואליים - יותר משאפשר לראות בה נקודה יציבה של משמעות . היא עצמה מכילה בתוכה ריבוי של משמעויות ורבדים אינטרטקסטואליים , משמעותה ודרכי השימוש בה משתנים לאורך הדורות , ואלה כשלעצמם מבטאים ומייצגים שינויי תפיסה תרבותית ואידיאולוגית . קל וחומר שהמשמעות המשתנה שלה מותנית על ידי ההקשר שבו היא מופיעה במשפט או בפסקה נתונה . המפגש בין קורא לכותב מתווך אפוא תמיד באמצעות היחסים בין המילים לבין נוכחותן של אותן המילים עצמן , במכלול של שאומברטו אקו תיאר זאת כה יפה בשם הורד , ע ' בארי ( מתרגם ) , תל - אביב , , 1987 עמ ' "' : 242 נכון ' , אמרתי בהערצה . עד אז חשבתי שכל ספר מדבר על דברים ארציים או שמיימיים , הנמצאים מחוץ לספרים . עכשיו התברר לי כי יש שהספרים מדברים על ספרים , כמשיחים ביניהם . לאור הרהור זה , נראתה לי ספריה מדאיגה אפילו יותר . מקום התלחשות ממושכת , בת מאות שנה , של דו - שיח בלתי - מוחשי בין קלף לקלף . דבר חי , מאגר של עוצמות שאינן נשלטות על ידי מוח האדם , בית גנזי סודות שנרקחו בכל כך הרבה מוחות , שרדו לאחר הסתלקות אלה שרקחו אותם והעבירו הלאה " . 3 מונטיין , המסות , שם , עמ ' . 97 וכן אקו , שם הורד , שם , עמ ' : 329 " טובתו של ספר היא בהיותו קרוא . ספר עשוי סימנים , המדברים על סימנים אחרים , המדברים על דברים . בלא עין שתקרא בו , מכיל ספר סימנים שאינם מביאים לידי השגות . מכאן שהם אילמים " . 4 ראו הדיון הנרחב בתיאוריה זו ובהשלכותיה : J . Kristeva , Desire in Language : A Semiotic Approach to Literature and Art , New York , 1980 ; G . Allen , Intertextuality , London and New York , 2000 .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help