sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:9

מבוא בני אדם משתמשים במילים כדי לתאר את המציאות שבה הם חיים , לבטא את השקפותיהם ודעותיהם וליצור תקשורת עם הזולת . הם בוחרים לשם כך במילים מסוימות מתוך מאגר המילים העומד לרשותם בשפה נתונה שבה הם משתמשים כשפה כתובה ו / או מדוברת , מעדיפים אותן על פני מילים אחרות ונמנעים משימוש במילים מסוימות ; הם מקנים למילים קיימות שהם בוחרים להשתמש בהן משמעות מסוימת , לעתים משמעות חדשה שלא הייתה בשימוש עד כה , ואף טובעים בעת הצורך מילים ומינוחים חדשים בהתחשב בצרכים המשתנים של תיאור המציאות , השקפת עולמם וצורכי התקשורת שלהם . המילים שאנו בוחרים להשתמש בהן , המשמעות המיוחדת שאנחנו מייחסים להן , והעובדה שאיננו בוחרים להשתמש במילים אחרות , כולן מבטאות - במודע ושלא במודע - את צרכינו ואת השקפת העולם שלנו . השאלה המעסיקה אותנו כאן באשר לכמה מילות מפתח בהיסטוריה של התרבות היהודית היא מתי ובאיזו משמעות החלו להשתמש במינוחים מסוימים ובמשמעות מסוימת ; מתי ומדוע הם שינו משמעות והקשר ; מדוע היה בהם שימוש ניכר בתקופות מסוימות והם נדחקו לשוליים בתקופות אחרות ; מדוע מלומדים מסוימים השתמשו במינוחים מסוימים והתעלמו ממינוחים אחרים ; ואיזו משמעות משתנה הם הקנו למינוחים שהם בחרו להשתמש בהם . שאלת המפתח היא מה המשמעות של התפתחויות אלה מבחינת תפיסת היהדות המשתנה שלנו . עלינו לשים לב שהשאלה אינה רק באילו מינוחים השתמשו אלא גם אילו מינוחים נעדרו או נעלמו בתקופות מסוימות והוחלפו על ידי אחרים , משום שבשפה , כמו בטבע , אין חלל ריק ; ברגע שמינוח מסוים נדחה או נעלם בהכרח יבוא במקומו מינוח חדש שנתפס כמתאים יותר לתמונת עולמו של הדובר והכותב ולמסר שהוא רוצה להעביר . לפיכך , עלינו לשים לב לא רק למה שיש בטקסטים , אלא גם למה שאין בהם ; גם לכך יש משמעות . נוסף על כך , עלינו לזכור תמיד השימוש של מלומדים במינוחים אלה ואחרים אינו תמיד מודע , ולא בהכרח עקיב . דווקא שימוש לא מודע במינוחים יכול ללמד אותנו רבות על הלכי הרוח שהיו דומיננטיים בתקופות מסוימות . כל אלה מסמנים תופעות תרבותיות שאנו מבקשים לעמוד על משמעותן מתוך בדיקת ההיסטוריה של השימוש במילים אלו .

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help