sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

אחת התופעות המרתקות ביותר בהיסטוריה של תרבויות היא גלגולי המשמעות והמעתקים הסמנטיים של מילים ומונחים לאורך המאות , ובמקרה היהודי אף לאורך אלפי שנות ההיסטוריה של אותן מילים עבריות . אחת הדרכים המרתקות לעקוב אחר התפתחויות רעיוניות ואידיאולוגיות בתרבות נתונה היא בדיקת המשמעות האטימולוגית וההיסטורית של התפתחות המשמעות של מילות מפתח והשתנותן בתרבות זו . תופעה זו גם יוצרת בעיה ידועה בקריאת טקסטים מתקופות קודמות , והיא כשל האנכרוניזם . אנו נוטים להטיל על קריאת מילים , טקסטים ותופעות מתקופות קודמות את עולם המושגים ואת המשמעויות הלשוניות המקובלות עלינו כיום , ובכך מעוותים לעתים קרובות את המשמעות המסוימת שהייתה להם בתקופה כלשהי , ואת התופעה התרבותית והאידיאולוגית שהיא מסמנת . אנו נוטים להניח שמשמעות זו ברורה מאליה , שהיא אינה משתנה , ושהמשמעות המקובלת עלינו כיום היא זו שהייתה קיימת לאורך הדורות - ולא היא . דיון זה מושפע מתיאוריות עדכניות של האינטרטקסטואליות . טקסט - כל טקסט - איננו יציר מוחו המקורי של הכותב באופן בלעדי , אלא נוצר תמיד מתוך מגע ודיאלוג עם טקסטים קודמים , שנכחו , בצורה זו או אחרת , במודע ושלא במודע , בסביבתו התרבותית של הכותב . היות שהכותב עצמו הוא ראשית כול קורא של טקסטים , ורק לאחר מכן כותב אותם , הרי הוא משתמש בטקסטים שקדמו לכתיבתו , במודע ושלא במודע , בתחכום או בפשטות . בכל מקרה , הטקסטים שקרא , המבנה הספרותי שלהם , התכנים , ההשקפות , המוטיבים ועולם המינוחים שמופיע בהם , כולם משפיעים על יצירתו . לפיכך , יש לקרוא את הטקסט מתוך ההקשר האינטרטקסטואלי הרחב . אין לראות בו מעין יחידה סגורה , מבודדת , משק אוטרקי המספק את עצמו ומכיל בתוכו את כל הנדרש כדי לפרש אותו , אלא חלק משדה טקסטואלי רחב שהוא מתבסס עליו , נובע ממנו ומשתלב בו . הטקסט משמש מקום מפגש למקטעים מטקסטים אחרים , יוצר אינטראקציה ביניהם , ויוצק בהם משמעויות חדשות . כפי שציין כבר מונטיין בזמנו : " אין תמה אפוא שספרי נישא על גבי הצלחותיהם של ספרים אחרים " . זאת בניגוד לתפיסת הניתוח 1 בעניין כשל האנכרוניזם ראו א ' מלמד , " שוויון ואי - שוויון במסורת היהודית : אתגר חמשת הכשלים " , מ ' הלינגר ( עורך ) , שוויון ואי - שוויון במסורת היהודית ( עומד להופיע ) . 2 מישל דה מונטיין , המסות , א ' ברק ( מתרגמת ) , תל - אביב , , 2012 עמ ' . 367 כפי

הקיבוץ המאוחד


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help