sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:81

לסיכום : המחקר האמפירי בנושא חינוך פלורליסטי בישראל עדיין חלקי ולא מבוסס . עם זאת יש לציין כי למרות הרבגוניות של הערכים הרבים והסותרים לעתים ולמרות המחלוקות בחברה הישראלית , הניסיונות שנערכו בארץ מעידים על האפשרות לקיים דיאלוג מפרה בין פרטים מתרבויות שונות , לחנך לערכים פלורליסטיים ולנסות למצוא מכנה משותף לכלל מרכיבי החברה תוך טיפוח הייחודי ו״קבלת האחר״ ברמה הממלכתית , הבית-ספרית והפרטנית . 3 . 6 . 3 מתן אוטונומיה לבתי ספר מידת האוטונומיה הניתנת לבית הספר כמייצג מגזר , רעיון או אידאולוגיה , שונה מאוד בין מדינה למדינה . סקירת הנעשה בעולם מצביעה על תנודות בין שתי גישות : 1 ) ריכוזית _ תכנית ממלכתית אחידה המאפשרת פיקוח על לימוד המשותף לכלל התלמידים 2 ) גישה המאפשרת מרחב החלטה ואוטונומיה רחבים לבתי הספר כמייצגים מגזר או אידאולוגיה ומקלה בכך על טיפוח המיוחד לבתי הספר האלה . הסוגיה של מתן אוטונומיה לבתי הספר , כפי שהיא עולה מהספרות , אינה נבחנת רק לאור פוטנציאל תרומתה לפלורליזם , אלא גם לאור סוגיות אחרות הכרוכות בהפעלתה , כפי שיודגם בהמשך . אוטונומיה בית -ספרית יכולה לאפשר חריגה ממקצועות הליבה וחשיפה של התלמידים למקצועות אחרים החשובים להתפתחותם . אוטונומיה יכולה לאפשר לבית הספר גם התחדשות , התייעלות , שינויים על פי התמורות החלות בסביבה ואיתור מבעוד מועד של צורכי תלמידים . חסרונותיה של הגישה הריכוזית האחידה : תכנית לימודים אחידה מבוססת על מספר רב יחסית של מקצועות ליבה _ ״מקצועות חובה״ . מחקרים בדקו את ההשלכות והתועלת , מתוך מגמה להרחיב כמה מקצועות ליבה על חשבון המקצועות האחרים . במסגרת מגמה זו ניתנה עדיפות עליונה במשאבים למקצועות הליבה ובעיקר לקריאה , מתמטיקה ומדעים על פני מקצועות אחרים כמו מדעי החברה , פעילות גופנית , שפה זרה ואומנויות . מחקרים רבים הצביעו על הסכנה שכרוכה בכך , והיא שלימוד מקצועות שאינם חלק ממקצועות הליבה , לרבות כאלה הנוגעים לתרבות הפנאי , קשור להתפתחותם של הילדים ולהישגיהם . נמצא למשל שאמנויות מעניינות את התלמידים , מגבירות את המוטיבציה שלהם וגם מסייעות להעלות סטנדרטים מדידים באוריינות קריאה ובחשבון ( Committee on the President ' s . ( Arts and Humanities , 2011 חסרון נוסף של הגישה הריכוזית הוא החשש לפגיעה בילדים מרמה חברתית - כלכלית נמוכה . גישה זו מעמידה בדרך כלל במרכז את המקצועות המדויקים , כך שמקצועות אחרים כגון אמנות עלולים להידחק הצדה . במקרה כזה תלמידים שהוריהם מבוססים עשויים להיחשף למקצועות אלו כחלק מהרקע בבתיהם , ואילו לתלמידים ממעמד חברתי - כלכלי נמוך יש סיכויים נמוכים להיחשף למקצועות אלו כחלק מהתפתחותם ( . ( Berliner , 2011

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help