sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:80

כבוד האדם , תרבות וזהות יהודית וערבית . על רקע המחלוקות והמתח הבין - מגזרי סבורים עורכי הפרויקט כי ניתן לראות בהישגיו עדות לאפשרות לגבש וליישם ליבה חינוכית משותפת בישראל . שיטות העבודה המרכזיות של הפרויקט היו : 1 ) תהליך הצומח מלמטה : מתחיל מעמדות ותפיסות המתקיימות בפועל בשטח , ממשיך בניסוח ראשוני של ליבה משותפת והעברתה לדיונים ברמת בית הספר , עובר לאימוץ בפועל ברמת השטח על ידי בתי ספר רבים ומסתיים באימוץ ליבה ברמה ממלכתית . 2 ) גילוי וחשיפה של המרכיבים המשותפים 3 ) אוטונומיה לכל צוות בעבודתו ( אבישי ורוטנברג , . ( 2012 בפרויקט שהוביל מכון ון ליר לבדיקת אפשרות לגבש מודל של ליבה משותפת למערכת החינוך בארץ זוהו ערכים משותפים לכלל המגזרים – שוויון , כבוד האדם , תרבות והזדהות לאומית – יהודית או ערבית . יש בארץ בתי ספר לא מעטים ( רובם מוגדרים עדיין ניסוייים ) שבהם לומדים יחד תלמידים מקבוצות שונות ( דתיים - חילוניים ; יהודים - ערבים ) . בתי ספר אלו מצליחים לקיים דיאלוג מפרה , לחנך לערכים פלורליסטיים ולגבש מכנה משותף לכולם . בעולם יש תנודות בין שתי גישות לאוטונומיה בית - ספרית : גישה ריכוזית הגורסת תכנית ממלכתית אחידה שמאפשרת פיקוח על לימוד משותף לכל התלמידים , וגישה ביזורית המאפשרת מרחב החלטה ואוטונומיה רבה לבתי הספר כנציגים של מגזר או אידאולוגיה . בנוסף למחקרים ולניסויים שהוזכרו חשוב לציין את קיומם של בתי ספר ניסוייים שמטרה מוצהרת שלהם היא חינוך לפלורליזם . דוגמה למוסד ניסויי כזה היא בית הספר של כפר אדומים . בית הספר ממוקם ביישוב מעורב ( דתיים וחילוניים ) , נמצא בפיקוח משרד החינוך ומוכר על ידו כבית ספר ממלכתי דתי שבו מתחנכים חילונים ודתיים יחד ( ״כלל ישראל״ ) . לפי המודל של כפר אדומים התלמיד לא צריך להצהיר בשום שלב לאיזו משתי הקבוצות הוא משתייך . בית הספר מציע תכנית לימודים מודולרית , שמתוכה יכול התלמיד להרכיב תכנית לימודים ייחודית המתאימה לו . לכל כיתה יש מחנך שומר מצוות , אף כי התלמידים באים כאמור גם מהאוכלוסייה החילונית ( אתר בית הספר כפר אדומים ) . דוגמה לבית ספר ניסויי נוסף היא בית הספר ״קשת״ במזכרת בתיה . בית הספר כולל מורים דתיים וחילוניים . עם קבלתו למוסד התלמיד מצהיר לאיזה משני הזרמים הוא משתייך . מרבית השיעורים מועברים בקבוצות מעורבות , אך חלקם במסלולים נפרדים ( למשל תפילות אצל הדתיים ומפגשי בוקר אצל החילונים ) . עם זאת מתאפשר לתלמידים להתארח מדי פעם בעת המפגשים הנפרדים בקבוצה המקבילה , וזאת באישור ההורים . חגים , אירועים וטקסים מתוכננים באופן שיתאים לשתי האוכלוסיות ומשלב תכנים יהודיים מסורתיים וטקסטים מודרניים ( אתר בית ספר ״קשת״ במזכרת בתיה , עבודת מוסמך מאת מ . ברמן באתר ״מירקם״ ) . דוגמה שונה הנוגעת לקשרי תלמידים ערבים ויהודים היא בית הספר ביישוב ״נווה שלום״ . בית ספר זה שוכן ביישוב יהודי - ערבי בן חמישים משפחות באזור לטרון . חבריו , פלסטינים ויהודים , כולם אזרחי מדינת ישראל , בחרו להקים קהילה משותפת ולחיות בה במטרה להגיע למציאות אחרת , שוויונית , שבה יתאפשר לכל צד לבטא את זהותו המלאה . ״דרך פעילות חינוכית , קיום דיאלוג מתמיד , מפגשים ותכניות הכשרה , נווה שלום מנסה לקדם את ההבנה ואת השלום בין שני העמים״ . היישוב קיים זה שלושה עשורים , ועמיה ליבליך , שקיימה ופרסמה סדרת ראיונות עם תושביו ( , ( 2012 רואה בעצם קיומו הוכחה להיתכנותם של חיי שכנות , חינוך משותף לילדים ואורח חיים שוויוני , למרות חוסר הסכמה ותהיות המלוות את היישוב עד היום .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help