sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:32

בחברה העירונית - תעשייתית יש מגוון מקצועות חדשים הדורשים לימוד ובית הספר הוא בעל - ברית של המשפחה : ההורים רואים בו את המוסד שיקדם את ילדיהם ויכשיר אותם לחיים כבוגרים בחברה החדשה ( . ( Coleman , 1990 בעידן העכשווי במערב , מימוש עצמי הוא ערך עליון . גידול ילדים נתפש הן כפוגע בקידום ההורים והן כמחייב השקעה רבה להבטחת הצלחתו של הילד בעתיד . במצב זה המשפחות קט ֵ נות , יש פחות " זמן מבוגרים " פנוי לילדים והאחריות לנושאים שונים ( כגון חינוך מיני או מניעת שימוש באלכוהול ) מועברת מההורים לבית הספר ( . ( Coleman , 1990 ניכר צמצום בסמכות ההורית , ומערכת החינוך נדרשת לטפל בתופעות של אלימות . הרחבת זכויות הפרט והמיעוטים באה לידי ביטוי גם בדרישה גוברת לאפשר יותר אוטונומיה וסמכויות ביצוע לבתי הספר כמייצגים אוכלוסייה מסוימת , חברה מסוימת , מגזר מסוים או אידאולוגיה ייחודית . זכויות נשים : לדרישה לשוויון זכויות בין המינים יש השלכות רבות על מערכת החינוך . במשרד החינוך נקבע תפקיד של ממונה על שוויון בין המינים . התמנתה ועדה ( ועדת גרא ) לבדיקת סטראוטיפים מינניים בספרי הלימוד , ופורסם חוזר מנכ״ל בנושא שוויון בין המינים . עם זאת התפלגות מקצועות הלימוד בבתי ספר תיכוניים ובאקדמיה טרם השתנתה מהותית , מסרים סמויים וגלויים של מורים לתלמידיהם בעניין שוויון מגדרי אינם מבוקרים , ומקצוע ההוראה עדיין מזוהה עם תעסוקת נשים ( אברהמי - עינת , . ( 2007 שינויים נוספים בתפקידי בית הספר : לצד הירידה בסמכות ההורית והעברת תפקידי חינוך נוספים לבית הספר , יש גם דרישה של הורים ליתר מעורבות בנעשה בבית הספר . בישראל יש היענות לדרישה זו , והדבר מתבטא בין השאר במדיניות מוצהרת של משרד החינוך התומכת בשיתוף הורים , במעבר מידע הדדי בין בתי הספר להורים , ואף בקבלת אישור ההורים במקרים מסוימים . בישראל כמעט לא נקבעו הסדרים בחקיקה ראשית , אולם במדינות מערביות כמו הולנד , אנגליה וארצות הברית יש בהחלט _ בעיקר מאז שנות התשעים של המאה הקודמת _ חקיקה הנוגעת לזכויות ההורים ושיתופם בפעולות מערכת החינוך ( גרינבאום ופריד , . ( 2010 את דרישתם של ההורים למעורבות רבה יותר בבית הספר ניתן להסביר כחלק מהגישה התחרותית במסגרת השוק החופשי בכלל החברה , שבקרב ההורים מתבטאת בשאיפה להבטיח לילדיהם הזדמנויות טובות בשוק העבודה העתידי ולפתח בהם יכולות שישפרו את סיכוייהם להישגים טובים בהמשך דרכם כבוגרים ( . ( Yona , 2000 את דרישת ההורים למעורבות בבית הספר ניתן להסביר גם כחלק מזכויות האזרח , שהפכו נורמטיביות בעשורים האחרונים , וכחלק ממגמת השקיפות והאחריותיות של כל המערכת הציבורית ובכלל זה מערכת החינוך ( מיודוסר וחוב ' , . ( 2003 הרחבת האוטונומיה של בית הספר כמייצג אוכלוסייה , מגזר או אידאולוגיה : בשנים הראשונות לקיום המדינה היתה בחינוך הממלכתי מגמה להביא ככל הניתן לאחידות ושוויוניות ולעיצוב מחדש של התלמידים כישראלים , תוך טשטוש ההבדלים התרבותיים של 5 באמצעות פרויקטים כגון ' עיר ללא אלימות ' , ' תכנית מערכתית לקידום אקלים חינוכי מיטבי , לצמצום אלימות והתנהגויות סיכון ' .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help