sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:31

האחרים . לפערים אלו יש כמובן השלכות על היקף המשאבים הכספיים שבידי משפחות משכילות , רובן אמידות יותר , לבין משפחות משכילות פחות , רובן ממעמד נמוך , וממילא על הפער במשאבים שבני המעמדות השונים יכולים לספק לילדיהם . ב ) אבטלה פוגעת בעיקר במשפחות מעוטות - אמצעים , היא יוצרת מצב משברי במשפחות אלו ועלולה לפגוע גם בבריאות הנפשית של ההורה . מצב זה משפיע כמובן באופן שלילי על תפקודם של ילדי המשפחה ( . ( Duncan & Murnane , 2011 סך הגורמים שתוארו מביא לתהליך של מעגל קסמים שלילי : יצירת פערים ברמת החינוך בין המעמדות גורמת להקטנת יכולת ההשתכרות של ילדי הדור הבא , שגורמת בתורה להגדלת אי - השוויון בהכנסות , שגורמת להאצה נוספת בפערים בחינוך . למעשה עולה מן הממצאים כי פערים משמעותיים בין רמות הכנסה שונות של משפחות תלמידים מסבירים פערים בהישגים לימודיים טוב יותר מאשר השתייכות גזעית או אתנית ( . ( Duncan & Murnane , 2011 זכויות הילד למימוש הזדמנויות ופיתוח אישי במסגרת לימודיו : המעבר לפלורליזם והדגשת זכויות הפרט הביאו להתחשבות רבה יותר בצורכי התלמיד כאינדיווידואל , תוך מגמה להתאים את תכנית הלימוד לצרכיו האישיים . במערכת החינוך כיום נעשה ניסיון לשלב בין הצרכים הכלכליים - לאומיים לבין העדפות התלמיד , כישוריו וצרכיו ( , Payne . ( 2002 ההתחשבות בצורכי הילד , בכלל זה בתפקידו כתלמיד , באה לידי ביטוי בין השאר בכך שהאוטונומיה שפעם החלה במכללה ( קולג׳ ) מתחילה כיום כבר בבית הספר העל -יסודי ( . ( Coleman , 1990 זכויותיו של הילד לבחירה אישית של תכנית הלימודים שלו , לפי צרכיו , יכולותיו ושאיפותיו האישיות _ תוך התחשבות בגילו ובכושרו לקבל בעצמו בהדרגה החלטות הנוגעות לעתידו _ מתרחבות והולכות ( מייזלס , ; 2012 אבישי ורוטנברג , Tryack , 1974 ; ; 2012 . ( Payne , 2002 הדגש על זכויות הפרט בחברה העכשווית מתבטא גם בהתאמה אישית של תכנית הלימודים לכל ילד ואף בהתחשבות בבחירה האישית שלו . השקעה רבה יותר של הורים בקידומם האישי או בשעות עבודה הכרחיות למחיה הביאה להעברת האחריות לנושאים שונים מההורים לבית הספר ולצמצום הסמכות ההורית . עם זאת ניכרת דרישה של הורים ליתר מעורבות בנעשה בבית הספר . ירידה בסמכות ההורית ובעיות משמעת : ההתפתחויות החברתיות במאות האחרונות הביאו לשינויים מהותיים בתפקיד ההורים ובתפקיד בית הספר בכל הקשור לחינוך . בכל אחד משלושת סוגי החברות _ החקלאית , התעשייתית , וחברת השפע _ התפתח מודל בית -ספרי המתאים לו . בין המאפיינים שמונה קולמן ( : ( Coleman , 1990 בחברה החקלאית הכפרית המשפחה מייצרת את צרכיה בעצמה , רמת החיים היא מינימלית והמקצוע עובר מאב לבן , כך שאין לבית הספר תפקיד של הכשרת הילדים למקצוע . תפקיד בית הספר בחברה כזאת הוא להגן על הילד ולהרחיב את אופקיו ואפשרויותיו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help