sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:77

תלמיד יש כישרונות ויכולות שראוי לטפח , לרבות מתן מקום ראוי לידע קודם של התלמיד המשתייך לקבוצת מיעוט 3 ) מעורבות תלמידים , מורים ומשפחות 4 ) ציפיות גבוהות מהתלמיד והימנעות מהנטייה השכיחה להצדיק ציפיות נמוכות מתלמידים המשתייכים לקבוצות דלות-אמצעים ולגבש בעבורם תכניות לימוד ברמה נמוכה . אדרבה , מומלץ לגבש פעילויות העשרה מיוחדות לתלמידים האלה , לתמוך בלימוד השפה ולבנות תכניות לימוד אישיות . 5 ) יצירת אקלים בית - ספרי המעודד העצמה וצדק חברתי ( . ( Nieto , 2011 חשוב להימנע מהנטייה השכיחה להצדיק ציפיות נמוכות מתלמידים המשתייכים לקבוצות דלות-אמצעים ולגבש בעבורם תכניות לימוד ברמה נמוכה . מחקר איכותני תומך בחלק ניכר מהעקרונות הללו , ובעיקר בשיתוף התלמידים וההורים בתוכני הלימוד וברגישות לזהויות התרבותיות השונות . המחקר בדק 9 בתי ספר יסודיים ו -12 בתי ספר על - יסודיים בבריטניה שהצליחו להביא תלמידים מקבוצות מיעוט אתניות להישגים משמעותיים . ממצאי המחקר מצביעים על כמה מן הגורמים להצלחה : 1 ) מנהיגות חזקה של מנהלי בתי הספר 2 ) נכונות צוות בית הספר לנסות ולבחון סוגיות שונות הנוגעות לנהלי בית הספר ותכנית הלימודים מנקודת מבטם של התלמידים וההורים 3 ) עבודה יחד עם הילד תוך התחשבות במכלול תכונותיו , יכולותיו ושאיפותיו 4 ) גיבוש דרכי תגובה ברורות לבריונות על רקע גזעי 5 ) ציפיות גבוהות מהתלמידים 6 ) גיבוש שיטות לניטור התקדמות התלמיד 7 ) רגישות לזהויות התלמידים ובמידת האפשר גם התייחסויות להיסטוריה , לשפות ולתרבויות של קבוצות המיעוט והכנסתן לתכנית הלימודים . בבתי הספר שנבדקו התאפשר לתלמידים שימוש בשפת אמם , ולימודי הבחירה כללו שפות המדוברות בקהילה המקומית . מסקנות נוספות של המחקר : נחוצות הכשרות ייעודיות של מנהלים ושל מורים בנושא חינוך אוכלוסיות מגוונות של תלמידים , לרבות סוגיות של מוצא גזעי ואתני , מיומנויות שיחה , תיווך בין תלמידים וקיום דיונים משותפים ( . ( Bourne , Coffin , Creese & Charmian , 1998 אסטרטגיות נוספות בחינוך לרב - תרבותיות : שימוש בדוגמאות , נתונים ומידע הלקוחים ממגוון תרבויות בתחום התוכן הנלמד , התבוננות במושגים ונושאים מנקודות מבט שונות , מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות . אסטרטגיות נוספות עשויות אף הן לתמוך בחינוך לרב - תרבותיות : 1 ) אינטגרציה של תכנים _ שימוש בדוגמאות , נתונים ומידע ממגוון תרבויות בתחום התוכן הנלמד 2 ) הבניית הידע _ הבנת מושגים ונושאים מנקודות מבט שונות 3 ) מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות , בנייה מחדש של התרבות הבית - ספרית תוך התייחסות שוויונית והעצמה תרבותית ( . ( Banks , 1995 ראוי לציין כי בשנים האחרונות הורחב הלימוד על ערביי ישראל בחינוך העברי ומתוכננת הרחבה של העסקת מורים ערביים בבתי ספר עבריים . אלה צעדים שעשויים לקדם את המגמות שהוצגו כאן .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help