sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:76

יש הצלחות מסוימות בגישור על הפערים והמחלוקות בין התרבויות : המודל השני מבטא גישה אידאולוגית רב - תרבותית , אך נשען בעיקר על יצירות מתרבות המערב , ורק מעט על יצירות של קבוצות מיעוט . המודל השלישי רואה בריבוי הקבוצות התרבותיות מקור לעושר תרבותי ושואף לפתח דיאלוג של כבוד הדדי בין התרבויות תוך הענקת מעמד שווה לכל אחת מהן . המודל הרביעי יוצא מנקודת הנחה זהה לזו של המודל השלישי , אך משלב דיון בסוגיית אי-הצדק בעברה של החברה האמריקנית . מודל זה מחייב שלב ראשוני של חינוך פרטיקולרי נפרד לכל קבוצת תרבות כתנאי לתיקון הפערים של ידע ושל דימוי עצמי . לטענת ריינגולד ( 2005 ) המודל הרביעי עשוי להעצים את הדימוי העצמי של קבוצות מיעוט ולשמש מרכיב מרכזי בהתפתחות רב - תרבותית . עם זאת אין ראיות אמפיריות לסברה זו ואין לשלול את האפשרות שמודל זה יביא דווקא להתבצרות של כל קבוצה בעמדות בדלניות . המלצת המחבר היא לפתח קורסי הכשרה למורים שיתבססו על התאוריות והפרקטיקה בארץ ובעולם וישמשו בפועל לבדיקת האפשרויות להתקדם לעבר רב - תרבותיות בישראל . וורצל ( Wurzle , 1987 ) מציג גישה שגם בה נקודת המוצא היא מצב של אתנוצנטריות , שבו כל קבוצה מתמקדת בעצמה . גישה זו מציגה שלבים אופייניים לפיתוח מודעות רב -תרבותית ומיומנויות להתמודדות בחברה רב - תרבותית : שלב ראשון _ אתנוצנטריות . הקבוצה שאליה משתייך הפרט נמצאת במרכז . הפונקציה של שלב זה היא שימור הזהות החברתית של הקבוצה והפרט . שלב שני _ קונפליקט תרבותי בין קבוצתו של הפרט לקבוצות אחרות . שלב שלישי _ התערבות חינוכית לצורך צמצום הקונפליקט . שלב זה כולל שישה סוגים של התערבות : 1 ) הגברת המודעות העצמית וגילוי עצמי של כל קבוצה 2 ) העלאת תכנים הנוגעים להבדלים בין תרבויות , לדעות קדומות , לצורך בהידברות ולאיזון בין אתנוצנטריות ורב-תרבותיות 3 ) לימוד משותף על תרבויות רוב ומיעוט 4 ) פרסונליזציה של הידע _ תרגום הידע לחוויות , עמדות ותחושות אישיות 5 ) עיסוק במורכבותם של בעיות וקונפליקטים ובצורך בתשובות מורכבות 6 ) מציאות מיקרו - תרבותית _ הרחבת יכולות התקשור של הפרט עם פרטים מתרבויות אחרות , תוך הבנת מורכבות הזהויות המיקרו - תרבותיות והשפעותיהן ההדדיות . שלב רביעי _ הפנמה באמצעות דיונים וכלים נוספים . שלב חמישי _ מודעות _ הטמעת הידע החדש . שלב שישי _ רב - תרבותיות , קבלת הידע התרבותי והטמעתו בידע האישי . התערבות חינוכית לצמצום הקונפליקט בין התרבויות תכלול הגברת המודעות העצמית של כל קבוצה , העלאת תכנים הנוגעים להבדלים בין תרבויות והרחבת יכולות התקשור של הפרט עם פרטים מתרבויות אחרות . גישה נוספת העוסקת אף היא בסדרת צעדים הנדרשים לחינוך בסביבה רב - תרבותית מבוססת על חמישה עקרונות : 1 ) גיבוש סביבה המתנגדת לגזענות , לרבות הקפדה על הימנעות משיבוץ של ילדים לחינוך המיוחד או לכיתות מחוננים בהשפעת שיוכם החברתי - כלכלי 2 ) הכרה שלכל

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help