sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:75

3 . 6 טיפוח המיוחד לאוכלוסיות השונות בישראל והבניית המשותף להן 3 . 6 . 1 אסטרטגיות לטיפוח המיוחד והשונה בחברות רב -תרבותיות מרבית ההוגים סבורים שהמודל הפרטיקולרי , המבוסס על אסטרטגיה שבה כל תרבות מטפחת את המיוחד לה , עלול להוביל לבדלנות של קבוצות מגזריות , להגדיל את המחלוקות בחברה ולפעול נגד הלכידות החברתית . משום כך יש לנסות לפתח מודל המשלב את כלל התרבויות הדומיננטיות בחברה ( גור - זאב , ; 1999 קלדרון , ; 2000 הרפז , ח . ת . ) . אבני דרך אפשריות בפיתוח מודל כזה הן למשל : 1 ) הכרת הזרמים האחרים בחברה 2 ) הידברות עם הזרמים האחרים 3 ) כיבוד הזרמים האחרים 4 ) גיבוש מערכת ערכי יסוד משותפים ( אבירם , . ( 1999 תהליכים היסטוריים ותופעות חברתיות שונות יכולים להאיץ גם הם את הנמכת המחיצות וקידום הזהות המשותפת ( ליסק , . ( 2000 טענה מקובלת היא שהמודל הפרטיקולרי , שעל פיו כל תרבות מטפחת את המיוחד לה , עלול להוביל לבדלנות של קבוצות מגזריות . גישה אחרת גורסת כי שלב פרטיקולרי מקדים הוא בסיס הכרחי לחינוך רב - תרבותי פלורליסטי . גישה אחרת גורסת כי שלב פרטיקולרי מקדים הוא בסיס הכרחי לחינוך רב -תרבותי פלורליסטי . מחקר השוואתי מנסה לבדוק טענה זו . במחקר שערך ריינגולד ( 2005 ) נעשה ניתוח השוואתי של ארבעה מודלים קוריקולריים של אוניברסיטאות שונות בארצות הברית מודלים שניתן לראותם כאבות - טיפוס של הטמעת תכניות לימוד רב - תרבותיות . הראשון מבוסס על ההכרה שבחברה האמריקנית חיים בני קבוצות תרבותיות שונות , אך המקום המרכזי בין התרבויות נשמר לתרבות המערב . בפרספקטיבה היסטורית ניתן לקבוע כי מודל זה לא איפשר קשר של כבוד ושוויון בין בני התרבויות השונות . לשלושת המודלים האחרים לסיכום : מידע אמפירי , חלקי עדיין , מעיד על כך שאיכות ההוראה ועניין בלימודים מפחיתים בעיות משמעת . כן נמצא כי היעדר בעיות התנהגות בכיתה חיוני למימוש יכולתם של התלמידים ללמוד ולהגיע להישגים . תחושת הביטחון האישי של התלמידים במסגרת בית הספר וההרגשה שהם זוכים לאוזן קשבת ולכבוד מצד צוות המורים קשורות בקשר חיובי להתנהגות נאותה ובעקיפין גם לשיפור הישגי התלמידים . תחושת קהילתיות והשתייכות של התלמידים לבית הספר , עבודת צוות של התלמידים לביצוע משימות משותפות , בקרה , פיקוח הור ִ י מציב - גבולות ושיתוף הורים _ תורמים אף הם להפחתת בעיות משמעת ובעקיפין גם להישגים לימודיים . בנוסף נראה כי האמצעים דלהלן עשויים להועיל : פעילות רב - מערכתית ומוסדית משולבת ומתואמת , הגברת נוכחות מבוגרים בבית הספר , עזרה טיפולית ושיקומית לתלמידים בעלי בעיות התנהגות אלימה במיוחד .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help