sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:83

3 . 7 האיכות המקצועית של המורים האיכות המקצועית של המורים נוגעת לכל אחת מחמש הבעיות שנסקרו לעיל , בראש ובראשונה להישגי התלמידים . מסקירת חומר מחקרי עולה כי תרומתם של המורים להישגי התלמידים רבה וברורה . הטי ( Hattie , 2003 ) מצא שההבדלים בין המורים מסבירים כ - % 30 מהשונות בהישגי התלמידים . נבון ושביט ( 2012 ) סקרו מחקרים הבודקים שונות בהישגי קבוצות תלמידים כפונקציה של מאפייני הוראה ומורים , ומצאו כי לזהותו של מורה ספציפי יש חשיבות גדולה , ולא שנויה במחלוקת , בהסבר השונות בהישגי התלמידים ( נבון ושביט , . ( 2012 אף על פי שאין מחלוקת בנוגע לחשיבות מאפייניהם של המורים , התשובה לשאלה אילו ממאפייני המורים משפיעים על הישגי התלמידים וכיצד הם משפיעים _ פחות ברורה . מאפייני המורים נוגעים 1 ) לתכונותיהם האישיות 2 ) לרקע המקצועי ולהכשרה שלהם 3 ) לידע ולמיומנויות שלהם 4 ) לפרקטיקות ההוראה . הניסיונות האמפיריים לבסס קשרים מובהקים של סיבה ומסובב בין הישגי התלמידים ובין תכונות אישיות של המורה , הכשרתו , הידע והמיומנויות שלו _ עלו יפה רק במקצת מן המחקרים . נכון להיום רוב החוקרים סבורים שהקשר המשמעותי ביותר של הישגי התלמידים הוא לפרקטיקות ההוראה . להלן נפרט . מחקרים מוכיחים כי ההבדלים בין המורים מסבירים כ - % 30 מהשונות בהישגי התלמידים . תכונות אישיות , רקע מקצועי , ידע ומיומנויות : מסקירת מחקרים עולה כי בין מאפיינים מינהליים רבים של המורים שנבדקו ובין הישגי התלמידים לא נמצא קשר , שהקשרים שנמצאו לא היו עקביים בין המחקרים השונים , או שהקשרים לא היו משמעותיים . מאפייני המורים שנבדקו היו ותק , השכלה , הסמכה , זהות הגורם שהעניק את התואר ומעמדו האקדמי , ציונים 25 ראו גם נספח : 5 תקציר סקירות מדעיות של קליין ופורטס ( (; 2102 מטיאש וקליין ( (; 2102 מטיאש ( . ( 2102 ראו גם באתר משרד החינוך את תכניות הרפורמה ' עוז לתמורה ' ו ' אופק חדש ' לקידום המורה ומקצוע ההוראה . אוטונומיה בית - ספרית עשויה , בתנאים מסויימים , לאפשר מענה על מגוון הצרכים והערכים של האוכלוסיות השונות שאותן בתי הספר אמורים לשרת . זאת ועוד : אוטונומיה עשויה לאפשר היענות מהירה לצרכים משתנים והיא גם חיונית ליכולת הביצוע והתפעול השוטף של בתי הספר . על מנת שאוטונומיה תהיה אפקטיבית עליה להיות כפופה לאחריותיות , הכוללת ביקורת עצמית , הערכה עצמית סדירה , וביקורת חיצונית . הממצאים הנוגעים לתועלת במדיניות הריכוזית ולקביעת סטנדרטים ארציים לתכניות הלימוד הם מעורבים _ הישגים בתחומים מסוימים אך גם עדויות על חסרונות , בעיקר על פגיעה במקצועות שנחשבים משניים ועקב כך פגיעה בהתפתחותם של ילדים , ובעיקר בילדים משכבות פחות מבוססות .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help