sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:82

בעיה נוספת בגישה הריכוזית מתגלה ברמה התפעולית . התברר שאחת ההשפעות של הימנעות ממתן אוטונומיה בהיקף הנדרש לבתי הספר היתה דחייה של קבלת החלטות יום - יומית בבתי הספר , מפני שלדרגים שחשו בצורך לגבש החלטות חדשות בנושאים שהם אחראים להם לא ניתנה הסמכות לגבשן , ודאי שלא ליישמן ( . ( Alexander et al ,. 2012 בניגוד לגישה הריכוזית , הנחת היסוד העומדת מאחורי הגישה הביזורית היא שמתן אוטונומיה נרחבת לבית הספר מעניקה לו יכולת להסתגל לסביבה שמשתנה לעתים תכופות , להתחדש , להתייעל , לאתר מבעוד מועד צרכים משתנים של התלמידים ולקבל החלטות בהתאם ( גזיאל , . ( 2002 אולם יש הטוענים כי האוטונומיה עלולה לגרור בזבוז , שחיתות , חלוקת משרות וטובות הנאה למקורבים וכיוצא באלה – כשלים המתרחשים ברמה המקומית . כן נטען שלרשות המקומית אין תמיד הידע והמיומנויות לתכנון מערכות חינוך , לפיתוחן ולניהולן . חסרונות הגישה הביזורית : הניסיון האמריקני בהרחבת האוטונומיה הבית - ספרית , בתקופות שונות , עורר ביקורת , וזאת משתי סיבות עיקריות : 1 ) האוטונומיה גררה לטענת מבקריה בזבוז ושחיתות וכן חלוקת משרות וטובות הנאה למקורבים . 2 ) היא לא הביאה תמיד להישגים הלימודיים המצופים . 3 ) במקרים רבים אין לרשות המקומית היכולות והמיומנויות הנדרשות לתכנון מערכות חינוך ופיתוחן ( קיובן , ; 2010 צוקרמן , . ( 2012 ממצאים בדבר שילוב גישה ביזורית וריכוזית : ממצאי מחקר - העל הבריטי שצוטט לעיל בנושא התועלת שבמדיניות הריכוזית וקביעת סטנדרטים ארציים לתכניות הלימוד הם מעורבים . מצד אחד הממצאים הנוגעים לשיפור בקריאה , מדעים וחשבון בעת יישום מדיניות כזאת מאלפים למדי . מצד שני יש עדויות על נזקים ועל כישלון בסגירת הפער בהישגים כתוצאה מלחץ על ילדים , הורים ומורים ( . ( Alexander & Armstrong , 2010 המסקנה לאור האמור היא שמתן אוטונומיה לבית הספר עדיף שייעשה באופן מבוקר ומידתי . ממצאי המחקר של ברבר ומורשד ( Barber & Mourshed , 2007 ) מעידים שכדי שאוטונומיה תהיה אפקטיבית עליה להיות : מלווה בשיפור בו - זמני באיכות ההוראה ובאיכות תכניות הלימוד כפופה לאחריותיות הכוללת ביקורת עצמית , הערכה עצמית סדירה וביקורת חיצונית . אשר לשקיפות , הנדרשת גם היא מאחריותיות , הממצאים אינם אחידים בכיוונם . נמצא כי פרסום נתוני הביצועים לציבור הרחב עלול ליצור לחץ יתר על תלמידים ומורים , ולעתים גם תופעות כמו מניעת תלמידים נחשלים מלגשת למבחנים . כדי שאוטונומיה תהיה אפקטיבית עליה להיות כפופה לאחריותיות הכוללת ביקורת עצמית וסדירה וביקורת חיצונית . לסיכום : טרם התגבש בסיס איתן של ידע בסוגיה של הענקת אוטונומיה לבתי ספר ולמענה שהיא נותנת לצורכי אוכלוסיות שונות . המידע שקיים כרגע מצביע על מסקנות ראשוניות כדלהלן :

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help