sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:120

והכשרת המורים בישראל בתמורות הזמן _ דוח הוועדה לבדיקת הכשרת המורים בישראל . משרד החינוך התרבות והספורט , ירושלים ( ( 2001 ) תוצרי הוועדה שלנו אינם באים כמובן במקום פירות עמלן של מי מן הוועדות האלה . הוועדה שלנו התמקדה במידע תאורטי ואמפירי שהצטבר בשנים האחרונות בנושא התמורות שחלו בעשורים האחרונים , במטרות מערכת החינוך הנובעות מהן ובמשתנים העשויים , בתנאים כאלה או אחרים , לסייע במימושן . למסמך זה מגבלות שונות . ראשית לכול יש לציין כי נקודת המוצא שלו _ התמורות שחלו _ נשענת בעיקר על סקירת חומר תיאורי ותאורטי . שנית לא יכולנו כמובן להתייחס לכלל התמורות אלא רק לאלה שנראו לנו משמעותיות במיוחד . כן יש לחזור ולהעלות נקודה שצוינה בפרקים קודמים , והיא שעבודה זו לא עסקה בכלל מטרות החינוך אלא רק באלה שנדרש למקמן בסדר עדיפות גבוה או לעדכנן לאור תמורות שחלו . מגבלה נוספת היא תוקף ביסוסן של ההמלצות . מרבית ההמלצות במסמך זה נשענות על חומר אמפירי , אלא שרוב החומר האמפירי ששימש אותנו נשאב ממחקרים שנערכו במדינות שונות , בעיקר במדינות המפותחות , ורק מיעוטו ממחקרים שנערכו בישראל . הנקודה חשובה היות שבפרמטרים שונים וחשובים _ הפערים בהישגים בין התלמידים המתקשים והמצטיינים ( בן - דוד , , ( 2011 משתנים דמוגרפיים כמו גודל משפחה ממוצעת ( פניגר ושביט , , ( 2010 רמת המשמעת של התלמידים ( שביט ובלנק , 2010 ) ועוד _ קיימים הבדלים ניכרים בין ישראל לבין מדינות מפותחות אחרות . עם זאת יש לציין שהמחקרים שנסקרו הם ברובם רחבי - היקף , חלקם אף מחקרי - על שאספו נתונים במדינות שונות , בשיטות שונות ובאמצעות מדגמים רבים ומגוונים , מאפיינים המשפרים את התוקף החיצוני שלהם ונותנים מקום לסברה שלפחות לרובם יש תוקף גם כאן . המידע האמפירי שנסקר כאן מאפשר אמנם , למרות מגבלותיו , לקבל תמונת מצב ואף להעלות המלצות , אולם הוועדה סבורה שיש מקום להשקיע יותר במחקר חינוכי בישראל , בעיקר בתחומים הבאים : 1 ) תחום מחקר ההוראה והלמידה אינו מפותח מספיק בישראל , ויש לפתחו עוד . 2 ) קיים מעט מאוד ידע על אופני היישום של מדיניות חינוכית הלכה למעשה בכיתות ועל האפקטיביות של ההתערבויות השונות . 3 ) הצטבר ידע רב על יעילותן של אסטרטגיות הוראה ופיתוח מקצועי של מורים בחו״ל , אולם התאמתן להקשר הישראלי ( מבנה מערכת החינוך , הצרכים השונים , התרבות וכדומה ) כמעט לא נבדקה . 4 ) המחקר השיטתי המועט הקיים מתמקד ברובו בחינוך היהודי הכללי וחסר מחקר על החינוך באוכלוסייה הערבית ובמגזר החרדי . בין מגבלות המסמך ראוי לציין שהתייחסנו בו רק לתמורות שנראו לנו משמעותיות , ומתוכן רק לאלה שנדרש למקמן גבוה בסולם העדיפויות . זאת ועוד : רוב ההמלצות במסמך נשענות על חומר אמפירי שנשאב ממחקרים במדינות שונות ורק מיעוטו מכאלה שנערכו בישראל . ראוי לציין שההמלצות שהובאו במסמך זה הן ברמה עקרונית של ״התוויית דרך״ . תרגומן לרמה אופרטיבית המאפשרת יישום ברמת השדה אינו פשוט וידרוש מן הסתם השקעה ניכרת

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help