sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:73

3 . 5 התנהגות חברתית נאותה תלמידים שאינם מעריכים את הפעילות בכיתה או חוששים שלא יצליחו בה עלולים לתעל את תחושותיהם להתנהגויות בעייתיות . מחקרים שונים עוסקים בשאלת השפעותיה של התנהגות חברתית נאותה על הישגי התלמידים ובשאלה כיצד ניתן לעודד התנהגות חברתית נאותה , לרבות היעדר בעיות משמעת , הימנעות מאלימות , כבוד לאחר ולשונה , תרבות דיבור וכיבוד כללי בית הספר : איכות ההוראה , עניין בשיעורים והפחתת בעיות משמעת _ ברופי ( Brophy , 2004 ) קבע , על סמך מחקרים שסקר , כי תלמידים שאינם רואים ערך בפעילות שנערכת בכיתה או שאינם סבורים שיצליחו בה , עלולים לתעל את תחושותיהם למגוון דרכים התנהגותיות בעייתיות שאינן פרודוקטיביות מבחינת יעדי הלמידה בכיתה , ומכאן שעניין בשיעורים תורם לירידה בבעיות התנהגות ובהפרעות למהלך השיעור . במחקר-העל הבריטי שנזכר נמצא כי הוראה ברמה גבוהה מלווה בפחות בעיות משמעת 23 ראו למשל באתר המינהל הפדגוגי , האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים . 24 ראו בנספח 6 ׳חינוך לאתיקה ומוסר על פי תכניות הלימודים בישראל׳ , תקציר סקירה מדעית ( שריד , 2102 ) וכן תכניות לצמצום האלימות ( באתר שפ״י ) . פערי ידע גדולים של תלמיד מחונן שהשקיע את כל מאמציו בקידום ידע בתחום ספציפי של עניין ויכולת תוך הזנחת תחומים אחרים . נטייה של תלמידים מחוננים להביע ספקנות , ביקורת ולעתים אף זלזול והתנשאות על דברי המורה ודברי תלמידים אחרים . פער בין אינטליגנציה קוגניטיבית לרגשית . הנטייה להסתמך על יכולת קוגניטיבית על חשבון השקעת מאמץ בפיתוח יכולת רגשית עלולה ליצור קושי בהתמודדות עם סיטואציות שונות של אינטראקציה עם אנשים ומצבי חיים ( דים וביתן , ח״ת ) . על מנת לטפח את המצטיינים ובמיוחד את המחוננים נדרשים גיבוש מדיניות , הגדרת יעדים , הקצאת משאבים , הגדרת אוכלוסיות , פיתוח דרכי איתור , פיתוח תכניות לימודים , הכשרה ופיתוח של מורים , פיתוח של דרכי הערכה , ליווי והטמעה ולבסוף _ שיתוף הורים ( זורמן וחוב ' , ; 2004 אילון וחוב ' , . ( 2007 ראוי לציין כי פעולות רבות כבר נעשות בתחום זה . הוראת מחוננים מציבה לפני המורה אתגרים מיוחדים : עמידה בציפיות גבוהות של צוות בית הספר , חרדה מחשיפה לטעויות , התמודדות עם תלמידים שהשקיעו את כל מאמציהם בקידום ידע בתחום ספציפי והזניחו תחומים אחרים , התייחסות לנטייה של מחוננים להשקיע פחות בפיתוח יכולת רגשית . לסיכום : מידע אמפירי , חלקי עדיין , מצביע על כך ש- דיפרנציאליות ברמת הלימוד עשויה לתרום לפיתוח התלמיד ולהנעתו להישגים . חופש הבחירה לתלמיד חשוב , במיוחד בכיתות הגבוהות . בעיית ההתאמה של רמת הלימוד לתלמיד אקוטית כשמדובר באוכלוסיות הקיצון : תלמידים מתקשים , שרבים מהם משתייכים לאוכלוסייה מעוטת-אמצעים , ותלמידים מצטיינים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help