sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:33

בתי ההורים . בשנות השבעים יושמה מדיניות האינטגרציה בחינוך ובשני העשורים האחרונים בלטה מגמה של הפרטה וליברליזציה שתורגמו למתן בחירה להורים , אוטונומיה לבתי הספר ופלורליזם בחינוך ( . ( Mapp , 2003 קיים כיום מאבק בין שתי גישות : הפלורליסטית , הדוגלת בחינוך לרב - תרבותיות לכלל התלמידים , והפרטיקולרית , הדוגלת בחינוך דיפרנציאלי לכל קבוצה תוך הדגשת התרבות והערכים הייחודיים . הגלובליזציה והפלורליזם באו לידי ביטוי במערכת החינוך הממלכתית במאבק בין שתי גישות : גישה פלורליסטית הדוגלת בחינוך לרב - תרבותיות לכלל התלמידים , וגישה פרטיקולרית הדוגלת בחינוך דיפרנציאלי לכל קבוצה תוך הדגשת התרבות והערכים הייחודיים . שתי הגישות מחייבות לצורך הטמעתן שינויים מרחיקי לכת בתוכני הלימוד , חומרי ההוראה וסגנונות ההוראה . הגישה החינוכית לרב - תרבותיות מחייבת גם שינוי בסיסי של גישה ותפיסות : אינטגרציה של תכנים , הבניית ידע , צמצום דעות קדומות , פדגוגיה שוויונית ותרבות בית - ספרית מעצימה ( עזר , . ( 2004 המאבק בין שתי גישות אלו עדיין בעיצומו , אך כבר כיום הולכת וגוברת מידת האוטונומיה של בתי הספר ובמקביל חל צמצום בהתערבותו של משרד החינוך בתכנים הנלמדים . ההכרה הגוברת והולכת בארץ ובעולם בעקרונות פלורליסטיים ובעיקר ברעיון שיש לאפשר לתרבויות מיעוטים לבטא את עצמן תרמו להרחבת האוטונומיה של בתי ספר לאמץ חלק מתכניות הלימוד לפי שיקול דעת מקומי , לפי אידאולוגיה או כדי לתת ביטוי למגזר , לרעיון או לצרכים של אוכלוסיות בעלי אפיונים מיוחדים ( אבישי ורוטנברג , ; 2012 גרינבאום ופריד , ; 2010 שדמי , . ( 2007 שינויים פדגוגיים בעקבות סובלנות ופתיחות לרבגוניות תרבותית , דתית , אתנית וגזעית באו לידי ביטוי בתכניות הלימוד בארץ ובעולם בהוספת תכנים ברוח הגלובליזציה והפלורליזם וההגשמה העצמית , למשל : חינוך סביבתי לשמירה וטיפוח הסביבה הפיזית , החי והצומח ( ר ' למשל ונגר , , ( 2009 פלורליזם כהסכמה חברתית וכהשקפת עולם אישית ( ר ' למשל שביד , Keiny & ; 1997 . ( Zoller , 1991 ; Mogensen & Mayer , 2005 תכניות שונות מוקדשות לטיפול בנושא ההתפתחות האישיותית והמוסרית . בארץ מרוכזות תכניות אלה בחלקן בגישה קהילתית - לאומית , שבאמצעותה מערכת החינוך מבקשת להנחיל ערכי תרבות ומורשת ( שריד , . ( 2012 בנוסף לתכניות הממלכתיות קיימות גם יוזמות שונות ומגוונות אחרות למימוש הפוטנציאל האישי . מימוש עצמי כולל צרכים קוגניטיביים , אסתטיים וצורך להגשמת הפוטנציאל האישי . על פי גישה זו , הגידול והחינוך של הילד אמורים לספק את הצרכים האלה . השלב הבא בהיררכיית הצרכים הוא מימוש הפוטנציאל הרוחני של האדם , שיכול בין השאר , לסייע לתקשורת בין - אישית , סליחה , חמלה , וכן לרגיעה ומיקוד שיכולים לסייע בלימוד עצמו ( מייזלס , . ( 2012 תכנית כישורי חיים . זאת אחת הפעילויות של שפ״י ( השירות הפסיכולוגי - ייעוצי , הפועל במשרד החינוך ) , שמכוונות לממדים רגשיים - חברתיים . התכנית נועדה ליישם 6 ראו בנספח 3 דיווח על פעילויות היחידות הבאות במשרד החינוך : 1 ) אגף א׳ - תכנית אסטרטגית בחינוך לערכים 2 ) המזכירות הפדגוגית 3 ) מינהל חברה ונוער , 4 ) השירות הפסיכולוגי הארצי 5 ) הוועדה המשרדית לפיתוח תכניות מערכתיות בחינוך ערכי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help