sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:72

מצטיינים ומחוננים . לקבוצה הראשונה ולצורך לחזקה מבלי לוותר על הציפייה להישגים התייחסנו בסעיפים קודמים . בעניין התלמידים המחוננים והמצטיינים נפרט להלן . ממחקרים עולה כי תלמידים מצטיינים בכיתות אינטגרטיביות מגיעים להישגים קוגניטיביים נמוכים מאלה שיכלו להגיע אליהם אילו למדו בכיתות הומוגניות של תלמידים כמותם ( אילון וחוב ' , . ( Tyack , 1974 ; 2007 מממצאי מחקרים בארץ עולה כי מן הראוי לבדוק פיתוח של יותר מסגרות מיוחדות המתאימות לתלמידים מצטיינים , ולמחוננים במיוחד . רמת ההישגים של התלמידים המצטיינים בארץ נמוכה מרמת התלמידים המצטיינים ב - 24 מתוך 25 המדינות המפותחות . הישגי התלמידים המתקשים נמוכים מאלה של התלמידים המתקשים בכל 25 המדינות האחרות ( בן - דוד , . ( 2011 מחקר ישראלי בדק אם להתערבות לטיפוח מצוינות בגיל ההתבגרות יש השלכות על התפתחות המשתתפים . המחקר נערך 25 שנים לאחר סיום תכנית שהתמקדה בנערים משכונות מצוקה בעלי הישגים לימודיים גבוהים , שבמסגרתה קיבלו הילדים שיעורי העשרה ופיתוח קוגניטיבי וכן הדרכה בסוגיות הנוגעות למתבגרים . הממצאים הראו כי בהשוואה למי שלא השתתף בזמנו בתכנית , היה בקרב המשתתפים שיעור גבוה יותר של בעלי השכלה אוניברסיטאית , והיתה בהם אמונה חזקה יותר ביכולתם להתמודד עם חומר לימודי . עוד סבורים החוקרים כי מה שסייע להצלחת התכנית היה קבוצת עמיתים תומכת , מגוון גדול של אפשרויות לימוד שענו על שאיפות התלמידים , פיתוח חשיבה ביקורתית וקשר אינטנסיבי של התלמידים עם המורים ( ישראלאשוילי , . ( 2008 ממצאי מחקרים העוסקים באוכלוסייה הספציפית של בעלי הישגים גבוהים _ ילדים מחוננים _ לא מצביעים על מתאם בין רמת האינטליגנציה שלהם לבין הסתגלות . יחד עם זאת נראה כי אי - הכרה ביכולותיהם המיוחדות של הילדים המחוננים וציפייה שיתפקדו ככל הילדים שאינם מחוננים עלולות להזיק להם . צרכים חברתיים ורגשיים של ילדים מחוננים אינם שונים מאלה של ילדים אחרים . ההבדלים העיקריים בינם לבין בני גילם הם התפתחות קוגניטיבית מוקדמת , פרפקציוניזם , רגישות רבה , אינטנסיביות בעוצמת התגובות . לעתים קרובות יש לילדים מחוננים יכולת לחוות באינטנסיביות רבה את מורכבות התופעות שהם נחשפים אליהן , והיכולת הזאת יוצרת בהם לא פעם תגובות רגשיות חזקות והתלהבות יתר . זאת ועוד : פער בין מהירות המחשבה של ילדים אלו לבין היכולת לבטא אותה עלול להיתפס בטעות אצל המורים כליקוי למידה . כל אלה דורשים התייחסות מיוחדת ( קשטכר , ח״ת ) . הוראת ילדים מחוננים אף דורשת ממוריהם להתמודד עם אתגרים מיוחדים כגון : צורך של המורה לעמוד בציפיות גבוהות מצד בית הספר , ההנהלה , מורים עמיתים , הורי התלמידים והתלמידים . חרדה של המורה מהיחשפות לטעויות או מאי - ידיעה בעת העברת שיעור לילדים שידיעותיהם עשויות לעלות על אלה שלו . בעיית ההתאמה של רמת הלימוד ושיטות ההוראה לתלמיד חריפה במיוחד כשמדובר באוכלוסיות הקיצון : התלמידים החלשים ולעומתם המצטיינים והמחוננים . ההבדלים העיקריים בין ילדים מחוננים לבין בני גילם הם התפתחות קוגניטיבית מוקדמת , פרפקציוניזם , רגישות רבה , אינטנסיביות בעוצמת התגובות . 22 בנושא זה ראו גם דוח מיום עיון שערכה היזמה בנושא התמודדות עם שונויות בין תלמידים במערכת החינוך הישראלית . את הדוח ניתן לקרוא באתר היזמה , מדור פרסומים .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help