sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:115

שינוי במתכונת זו עשוי לאפשר שילוב הדרגתי של בתי ספר נוספים , בהתאם לתכנית רב-שנתית ותוך יישום לקחים שיטתי ומתמשך , עד השגת מסה קריטית של שינויים בתוך המערכות שהחלו בתהליך ועד התרחבות של השינוי למספר מספיק של בתי ספר . מכאן יימשך התהליך עד הטמעה מלאה של השינויים המבוקשים בכל המערכת . התמונה הכללית העולה מן הממצאים שנאספו היא שקידום מטרה אחת קשור לקידומן של מטרות אחרות . מכאן שיישום המטרות כמכלול יכול להיות יעיל יותר , מפני שמרכיביהן מחזקים זה את זה . 4 . 4 . 4 הטמעת המטרות כמכלול התמונה הכללית המצטיירת מהממצאים שנאספו היא שקידום מטרה אחת קשור לקידומן של מטרות אחרות . במילים אחרות , לא מדובר ב״משחק סכום אפס״ שבו היענות לדרישה והתקדמות לעבר מטרה אחת באות על חשבון קידום של מטרה אחרת . נהפוך הוא : יישום המטרות כמכלול עשוי להיות יעיל ואפקטיבי דווקא מפני שכל מרכיביהן מחזקים זה את זה . כך למשל פיתוח תכניות לימוד חדשניות מחייב הכשרת מורים שיישמו אותן ( . ( Venezkey & Davis , 2002 מתן אוטונומיה להנהלת בית הספר היא תנאי הכרחי לביצוע השינויים הנדרשים בבית הספר לקידום הישגי התלמידים ( . ( Alexander & Armstrong et al ,. 2010 צמצום היקף ההפרעות ובעיות המשמעת בכיתה תורם לשיפור בהישגים הלימודיים ( . ( McEvoy & Welker , 2000 דרושה התייחסות לכלל תת - המערכות הנוגעות לשינוי ודרושה התחשבות באינטרסים של גורמים שונים , לרבות פוליטיקאים ומנהלים , מורים ותלמידים בו - זמנית . שיתופם והנעתם הם המפתח העיקרי להצלחה ( . ( Levin , 2008 תמונה זו עולה בקנה אחד גם עם הניסיונות בעולם ובארץ ליישם הלכה למעשה רפורמות ושינויים שעוסקים רק בחלק מהמרכיבים החיוניים של מערכת החינוך _ כוח אדם , תכניות לימוד , טכנולוגיה , חינוך לסובלנות , כבוד לסביבה ולזולת וכדומה . רוב הניסיונות להכניס תקשוב לבתי ספר מבלי ששונו שיטות ההוראה המקובלות לא צלחו ( , ( Kozma , 2008 ורפורמות רבות שנבחנו בדוח מקנזי לא חוללו שיפור משמעותי משום שפעלו לשינוי יעד בודד ( . ( Barber & Mourshed , 2007 תפיסה דומה , של קידום מרכיבים כמכלול , קיימת כבר היום במשרד החינוך בכל הקשור להכנסה של טכנולוגיית תקשוב : תכנית המשרד ( תשע״א - תשע״ב , גרסה 8 - 2 - 12 , 12 ) מציגה תפיסה הוליסטית , ובה מספר מרכיבים שונים שהשילוב ביניהם מבטיח את הצלחת התכנית : התאמת תכניות הלימוד , תכנים דיגיטליים , פיתוח מקצועי של עובדי ההוראה , תשתיות ותחזוקה , בקרה והערכה . התכנית ( מינהל מדע וטכנולוגיה , , ( 2012 שהוצגה בידי ראש המינהל עופר רימון , מציינת כי שילוב נכון של טכנולוגיות המידע יכול לשפר את איכויות ההוראה , לשפר את מיומנויות המורים , להתאים את ההוראה לשונות שבין התלמידים , לשדרג את הנהלות בתי הספר ולשפר תקשורת בין כל השותפים : מנהלים , מורים , תלמידים והורים . שילוב נכון של טכנולוגיית המידע בבתי ספר יושג לפי תפיסה זו אך ורק בשילוב של כל המרכיבים . חסרונו של אחד מהם יפגע בתכנית כולה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help