sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:69

למשל בשעות השלמה לתלמידים מתקשים , בתכנית שיקום קריאה לנזקקים לכך ובמשאבים נוספים לבתי ספר שיש בהם ריכוז של תלמידים חסרי - אמצעים ( Barber . &( Mourshed , 2007 בהקשר זה יש לציין את השעות הפרטניות שהמורים נותנים לתלמידים במסגרת ' אופק חדש ' . במחקר איכותני על רפורמת ' אופק חדש ' נמצא כי בשעות הפרטניות , הניתנות לקבוצות של עד חמישה תלמידים , טמון פוטנציאל משמעותי להגברת המחויבות האישית של התלמידים ולהתאמת שיטת הלימוד לצורכיהם הרגשיים , החברתיים והקוגניטיביים , וכפועל יוצא _ גם לקידום הישגיהם . עם זאת נמצא כי בשלב זה ניתנות השעות הפרטניות בעיקר לתלמידים מתקשים ולא לשכבת המתקשים ביותר , שרבים מהם באים כאמור לעיל ממשפחות מעוטות - אמצעים ( רז , רטנר ואסנת , . ( 2012 התמקדות בילדות המוקדמת : ממצאי מחקרים מראים כי התערבויות המתמקדות בילדים נזקקים עם הגיעם לבית הספר עדיפות על אלה שנעשות בקרב הילדים הבוגרים יותר . לאחר שהבעיות כבר נוצרו , עדיף לעסוק יותר במניעה ופחות בשיקום ( . ( Duncan & Murnane , 2011 ממצאים מוכיחים שיש חשיבות לא רק בהתמקדות בגיל הרך אלא גם בפעולות שיבטיחו המשכיות ורצף בין המערכת בגיל הרך ובין מערכות ההמשך ( . ( Alexander & Armstrong , 2010 סביבה בטוחה : יש ממצאים ברורים שמהם עולה כי לקידום הישגיהם של כלל התלמידים נדרשת סביבה בטוחה , שבה מורים וילדים מתייחסים זה אל זה בכבוד ( . ( Duncan & Murnane , 2011 שינוי תנאי הסביבה : היו מחקרים שעסקו בשינוי הסביבה שממנה הגיעו ילדים נחשלים . הממצאים אינם מעודדים . החוקרים אינם רואים הזדמנויות רבות לשינוי בהיבט זה . ניסיון שנעשה בכיוון אחר היה העברת חלק מהמשפחות משכונות מגוריהן , שבהן חיה אוכלוסייה ממעמד כלכלי - חברתי נמוך , לשכונות אמידות יותר . ההעברה נעשתה על סמך הגרלה שנערכה בין כלל המעוניינים במעבר . אין ממצאים מתועדים התומכים בכך שמהלך כזה יכול לשפר באופן ברור את הישגי התלמידים (& Duncan . ( Murnane , 2011 סיוע למשפחת התלמיד : נערכו מספר תכניות לסיוע כלכלי נדיב למשפחות במצוקה . הממצאים מצביעים על כך שתכניות מסוג זה עשויות להיות אפקטיביות ולהביא לשיפור משמעותי בהישגי התלמידים ( . ( Duncan & Murnane , 2011 ציפיות גבוהות ומשוב : יש בסיס ידע שממנו עולה כי ציפיות גבוהות מתלמידים , הערכת תלמידים בתדירות מספקת , זמן רב של הנחיה אישית של המורה לתלמיד ומשוב מהיר ותכוף עשויים לקדם במידה ניכרת ילדים בני משפחות מצוקה ( Duncan . &( Murnane , 2011 התערבויות המתמקדות בילדים נזקקים עם הגיעם לבית הספר ועוד קודם לכן יעילות יותר מאלה שנעשות בקרב ילדים בוגרים יותר .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help