sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:177

בחירה , מימוש עצמי ופיתוח זהות אותנטית , ביקורתיות חברתית ודיאלוג . מושגי היסוד האלה הם התשתית המושגית של תחום החינוך המוסרי . יש לציין כי גישות שונות לחינוך המוסרי כוללות התייחסות למספר מושגים הנזכרים כאן ועל כן אין לראות ברשימה מושגית זו מייצגת או משקפת רשימה של גישות שונות . עם זאת , לאור הדיון הפותח בגישות השונות לחינוך המוסרי , ניתן לומר על דרך ההכללה כי כל אחת מהגישות מושתתת על מושג יסוד אחד שממנו נגזרים המושגים האחרים ומשמעותם . הסקירה ביקשה להפנות את תשומת הלב למשבר הערכים שמאפיין חברות מודרניות . אפשר לטעון במידה מסוימת של זהירות כי משבר הערכים הביא משרדי חינוך במדינות ה - OECD לקדם באופן מואץ תכניות לחינוך מוסרי לאחר תקופה של מחסור יחסי בתכניות מסוג זה במחצית השנייה של המאה ה - . 20 הסקירה בודקת את מדיניות החינוך המוסרי של שלוש מדינות החברות ב - OECD ( ארה״ב , בריטניה , ואוסטרליה ) בעיקר בעשור האחרון . הסקירה מגלה כי בעשור האחרון הגבירו מדינות אלו את הפיתוח והתקצוב ( וההערכה המדעית ) של תכניות לחינוך מוסרי ברמה הלאומית ובאמצעותן ביקשו להתמודד עם תופעות של פיחות מוסרי שמחקרים מצביעים עליהן . כך המצב גם בישראל . בשנים האחרונות מקדם משרד החינוך יוזמות רבות לקידום החינוך המוסרי , לרבות הכללת שיעורים בנושא בתכנית הליבה . הסקירה בחנה תכניות כגון ״כישורי חיים״ , ״מפתח הל״ב״ , מקצוע חדש הנקרא מורשת ותרבות ישראל וכן סיורים ברחבי הארץ . כמו במדינות האחרות שנסקרו , משרד החינוך מזהה פיחות מוסרי בקרב הנוער ולכן מבקש להתמודד עם תופעה זו באמצעות הכללת התכניות בתכנית הליבה . כן מבקש משרד החינוך לחזק במדיניותו את הזהות היהודית ואת החיבור של הלומדים לארץ ישראל ולמורשת והתרבות היהודית . לסיכום , הסקירה מראה כי התכניות המוקדשות לטיפול בנושא ההתפתחות האישיותית המוסרית בעולם ובישראל מרוכזות בעיקר בקידום ולימוד של כללי התנהגות נאותה ( מניעת אלימות , סובלנות , קבלת האחר וכיוצא באלה ) ובבריאות נפשית ( למשל מניעת השימוש בסמים ) , או באופן כללי , במה שמכונה ״כישורי חיים״ . בהכללה , רוב התכניות של חינוך לערכים בישראל מיישמות את גישת החינוך להוקרה ( בניגוד לגישת החינוך לשיפוט ) ובייחוד הגישה הקהילתנית - לאומית שבאמצעותה מערכת החינוך מבקשת להנחיל ערכי תרבות ומורשת ישראל . שלישית , בקרב מקבלי ההחלטות ומנסחי התכניות קיימת תמימות דעים לגבי חשיבות ההפנמה המלאה של ערכים . מוסכם שיש לעודד צעירים לא רק ללמוד אלא אף לפעול וליישם את הערכים שהוקנו להם . קישור לסקירה המלאה : / http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew -Reivew 21 th - Moral - Education . pdf

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help