sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:176

. 5 חינוך לאתיקה ומוסר על פי תכניות הלימודים בישראל ד״ר אריאל שריד , שבט תשע״ב , פברואר 2012 מטרתה של סקירה זו היא לתאר את הידע בתחום החינוך המוסרי ולעמוד על מצב החינוך המוסרי במערכת החינוך הממלכתית בישראל , וזאת על מנת לספק לוועדת המומחים את הידע הנדרש בגיבוש מושכל של מדיניות בתחום זה . הסקירה מחולקת לשלושה חלקים : א . הגישות המרכזיות בתחום ודיון במטרות המרכזיות , במושגי היסוד ובמיומנויות השונות שבאמצעותם הגישות השונות מבקשות לפתח , כל אחת לשיטתה , אישיות מוסרית . ב . מצב החינוך המוסרי במספר מדינות החברות ב - OECD ובעיקר במערכת החינוך הממלכתית הישראלית , כפי שהוא משתקף במדיניות משרד החינוך , בתכניות ״חינוך לערכים״ המתקיימות בה , בחוזרי מנכ״ל ומתוך מידע שנוגע ישירות לתחום הידע . ג . נקודות למחשבה על מדיניות בתחום החינוך המוסרי , לאור הדיון בשני החלקים הראשונים . הסקירה אינה עוסקת ביישום המדיניות בפועל בבתי הספר . הסקירה מצביעה על ארבע גישות מרכזיות לחינוך מוסרי או ערכי בספרות המחקרית העכשווית . הגישה הראשונה היא תפיסת ״השיפוט המוסרי״ . גישה זו מבוססת על תפיסה מודרניסטית ( הנאורות ) של האדם האוטונומי _ הרו אָה באדם בראש ובראשונה יצור הניחן בכושר חשיבה ופעולה על פי אמות מידה תבוניות - אוניברסליות . גישה זו ממוקדת בפיתוח יכולות לשיפוט מוסרי אוניברסאלי לפי שלבי התפתחות האדם . הגישה השנייה היא ״גישת ההוקרה״ . על אף שניתן לעשות חלוקה בתוך גישה זו לכמה תת - גישות מרכזיות שונות , יש מה שמאחד את כל תתי - הגישות הכלולות בה : הביקורת על התפיסה המודרניסטית - רציונליסטית של האדם האוטונומי . תת - הגישות המרכיבות את גישת ההוקרה הן הגישה הקהילתנית , המניחה כי הבוגר הראוי או האדם הראוי הוא זה שמקיים את ערכיה של החברה או הקבוצה שבה עבר תהליכי חברות . תת - גישה נוספת היא הגישה הפמיניסטית , המבקשת להדגיש או לכלול את המרכיב ה״נשי״ על ידי מיקוד המבט ביחסים בין - אישיים המושתתים לא על שיפוט אלא הבנה ודאגה הדדית . תת-הגישה השלישית היא גישת האותנטיות , המתירה מקום לביטוי אותנטי של אמונות והעדפות מוסריות של כל פרט או קבוצה במסגרת הדיון על שאלות מוסריות . בכל שלוש תת - הגישות , החינוך המוסרי אמור לצקת תוכן קונקרטי לתהליך ההתפתחות האישיותית וזאת בניגוד לעמדה הפורמלית או הצורנית של גישת ״השיפוט המוסרי״ , לפיה יש להשהות בעת הדיון בענייני מוסר כל תוכן הקשור לזהות קונקרטית . גישה שלישית היא הגישה הפוסט -מודרניסטית שתפקידה לחשוף באופן ביקורתי את מנגנוני הכוח והדיכוי הפועלים על בני אדם ולגרום אצלם לשינוי תודעתי שיוביל לפתיחות לשונות , חשיפה לריבוי משמעויות ושבירה של דיכוטומיות פשטניות רווחות . הגישה הרביעית היא הגישה הביקורתית שמציבה את שחרור האדם מדיכוי כמטרת - העל העיקרית של החינוך . היא מבקשת לעודד תהליכי לימוד שוויוניים יותר , מעורבות והשתתפות - יתר של הלומדים לא רק בתהליך הלימוד אלא גם בקביעת מדיניות חינוכית . בבסיס תהליכי הלימוד מציבה הגישה הביקורתית את ביקורת התרבות ואת העמקת המודעות לחוסר שוויוניות ולפגיעה בח ֵ רויות הטבעיות של הלומדים והמלמדים . כל אלה נעשים במטרה לחנך לחברה שוויונית ופתוחה יותר שאזרחיה מעורבים יותר בעיצוב המרחב הציבורי ולכן גם הפרטי . חשוב לציין כי ארבע ״גישות - העל״ שהוצגו כאן משקפות טיפוס אידאלי . קיימות גם גישות אינטגרטיביות המנסות ליישב תחת קורת גג אחת מרכיבים מכמה גישות שונות . בעקבות חלוקת הגישות לחינוך המוסרי המתוארת לעיל הסקירה מגדירה כמה מושגי יסוד של תחום הידע הקרוי חינוך מוסרי . המושגים הללו הם : אוטונומיה ( לרבות שיפוט מוסרי ומוטיבציה מוסרית ) , דאגה ל״אחר״ ואמפתיה ,

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help