sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:175

ודן בהפרטה של מערכת החינוך ובהעברת השליטה התקציבית לבתי הספר . פתרון שלישי מתמקד ברב -תרבותיות ובחשיבות הקהילה וערכיה , ומציע להפקיד את תחום תכנון הלימודים בידי גורמים מקומיים . כן קיימות גישות שונות לישימות של תכנון הלימודים במאה ה - . 21 אפשרות אחת היא לחולל רפורמה רדיקלית בתכנית הלימודים , תוך הצבת תפיסה חדשה של ידע , מיומנויות , יכולות , הבנה וערכים . תכנית לימודים מסוג זה מחייבת אינטגרציה בין תחומי הדעת הנלמדים , בהתבסס על ההנחה כי חלק נכבד מעבודת הפיתוח של התכנית מתרחש בבית הספר ובכיתה . אפשרות נוספת היא לקבל את התפיסה המסורתית של הידע _ קביעת מרכיבי הליבה של תכנית הלימודים והשמטת מרכיבים שאינם רלוונטיים , תוך קיום מינימלי של פרשנות מקומית בנושאי פדגוגיה ודרכי הערכה . אפשרות שלישית היא דרך ביניים _ דיוק ובהירות בנוגע לסוגי הידע והמיומנויות החיוניים לכל תלמיד , תוך התייחסות לעומק ההבנה הנדרשת לתלמידי המאה ה - . 21 כלומר , לכל תחום דעת תכנית לימודים רשמית , אך ברמה המקומית אפשר להרחיב את הליבה של התכנית , להעשירה ולכלול בה גם מיומנויות חשיבה מסדר גבוה . זווית ראייה שונה , רדיקלית במידת מה , מציעה למקד את פיתוח תכנית הלימודים בתוך המסגרת הבית - ספרית , שבה המורים והתלמידים מקיימים אינטראקציה מתמדת ויחסי אמון . הצעה זו פירושה גם מתן אפשרות לפעילות עצמאית והענקת אוטונומיה רבה יותר לבתי הספר . סוגיית האחידות בדרישות , הנובעת מתקנים לאומיים ובינלאומיים , היא נחלתן של מדינות שנמדדות בעקיבות באמצעות מבחנים . הסטנדרטיזציה מעוררת גם התנגדות מרובה : היא מדגישה את חולשתם של בתי ספר הפועלים בקרב אוכלוסיות מעוטות אמצעים . המורים חשים שהם נמדדים באמצעות המבחנים הסטנדרטיים ומאוימים על ידם . המבחנים משפיעים על מה שקרוי ״טוהר הבחינות״ . בתי הספר מקדישים את מרבית הזמן ללימוד המקצועות שבהם התלמידים צפויים להיבחן , ומזניחים תחומי חינוך חיוניים אחרים . באופן זה המבחן כשלעצמו הופך להיות מטרת החינוך , ותכנית לימודים אחת אמורה להתאים לכולם למרות העובדה שכלכלת המאה ה - 21 מציבה דרישות לכוח עבודה מגוון בעל טווח יכולות רחב . לנוכח התעצמות הדרישה ל״נשיאה באחריות״ ( Accountability ) נראה כי התפקיד המעצב של ההערכה נזנח בשנים האחרונות , ואת מקומו תפסה הפקת מידע כללי ומסכם על הישגים לימודיים , המאפשר השוואות מקומיות , ארציות ובינלאומיות תוך זניחת היחיד הלומד והמערכות המקומיות . העולם מאמין היום בחשיבות החינוך ושואף לתת חינוך טוב יותר , אולם השאלה היא באיזה אופן . נדמה כי הוא שבוי בתפיסות של תקנים נוקשים ומבחנים תדירים , ללא התייחסות לדמותו של התלמיד היחיד . רבים אף מביעים תחושה של אי - נחת וחוסר אמון במערכת . לשם השגת המטרה נראה כי נחוץ שינוי מערכתי רדיקלי , ולא עוד ״פתרונות קסם״ זמניים בלבד . שינוי מסוג זה עשוי לכלול מחד גיסא צמצום של מספר בחינות הבגרות ושל מספר המקצועות הנלמדים בה בעת בכל המערכת , ומאידך גיסא הכנסת תכנים הומניסטיים , מדעיים ואמנותיים והבאתם לכלל שלמות אינטגרטיבית , הוראה המדגישה את הבניית הידע על ידי הלומד בתהליך הנתון לפיקוח ובקרה , שילוב בין למידה אינדיווידואלית ללמידה שיתופית , הערכה חלופית שמדגישה את שיתוף התלמיד בשלבים השונים של התהליך וכוללת גם את הערכתו העצמית והערכת עמיתיו לכיתה . שינויים מסוג זה נעשו ונעשים בזירות מצומצמות ברחבי הארץ , לרוב בפיקוחו של גף ניסויים במשרד החינוך . ייתכן כי יש לשאוף להרחבת הניסוי ולהחלתו על המערכת כולה . קישור לסקירה המלאה : / http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew -Review 21 th - Reoganizing - Schools . pdf

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help