sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:112

( חן , . ( 2004 לפי המודל של רוג׳רס ייתכן שחסרה במאמצי משרד החינוך חוליה חשובה _ פעילות להשגת מסה קריטית של גורמים מאמצים ( , ( Adopters ומעל לכול חסרה התמקדות בשלב שאחרי ה " מחדשים״ : טיפוח ה " מ אָ מצים הראשונים״ ( . ( Early Adopters קהל היעד של שלב זה יכול להיות רשתות חינוך או בתי ספר בודדים שאינם בהכרח חדשניים בעצמם אך יש להם נתונים להצטרף למעגל השני של מ אָ מצי השינוי _ מנהיגות חזקה , מוכנות של צוות המורים להשקיע בשינוי ולתמוך בו , נכונות של הרשות המקומית לסייע במשאבים כספיים , מוטיבציה של ועד ההורים לחולל שינוי ועוד . מומלץ לשים לב במיוחד לחוליה חשובה בהפצת שינוי : פעילות להשגת מסה קריטית של בתי ספר המשתלבים במאמץ השינוי . להלן שתי דוגמאות לרפורמות שבוצעו בארץ ( החיטוב _ הקמת חטיבות הביניים , ו 'אופק חדש ' ) ועשויות להדגים יתרונות אפשריים של טיפוח ״המ אָ מצים הראשונים״ תוך תמיכה מסיבית בהם עד להשגת מסה קריטית שתאפשר הטמעה מלאה . רפורמת החיטוב התמקדה בהקמת חטיבות הביניים , כיתות ז׳ - ט׳ , כך שהחינוך היסודי יימשך עד כיתה ו׳ במקום עד ח׳ והתיכון יהפוך לחטיבה עליונה . רפורמה זו נועדה בין השאר להעלות את רמת ההוראה וההישגים הלימודיים והחינוכיים בכל שלבי החינוך ובעיקר לצמצם את הפער ברמת ההשכלה ובסיכויים להשתלב בחברה ובמשק בין האוכלוסיות השונות ( ורגן , . ( 2010 תכנית ' אופק חדש ' באה להיטיב את תנאי המורים ומעמדם תוך שיפור תהליכי ההוראה ותוצאותיה ( רז , רטנר ואסנת , . ( 2012 שתי הרפורמות האלה שונות במטרותיהן ובמידת ההצלחה המיוחסת להן מבחינת השגת המטרות האלה . יש לזכור גם שהן בוצעו בתקופות שונות ובתחומים שונים . עם זאת קיים מאפיין משותף לשתיהן והוא הקשיים ביישומן , אף כי גם כאן ניכרים הבדלים ביניהן . רפורמת החיטוב היא רפורמה מבנית , שהניסיון להפעילה החל לאחר שכנסת ישראל אישרה , ביולי , 1968 את ההמלצות הנוגעות לה . תוצאותיה של רפורמת החיטוב שנויות במחלוקת . בביקורת עליה נטען בין השאר כי המעברים בין המסגרות החינוכיות עלולים לפגוע ברצף החינוכי ואף לגרום לנשירת תלמידים . מחקרית לא הוכח כי המסגרת כשלה . יחד עם זאת ברור שהיישום עצמו היה קשה ואיטי ביותר , נתקל במכשולים ונמשך שנים רבות . הגורמים שעיכבו את יישום הרפורמה היו קשיים תקציביים , קיטוב חברתי , התנגדות הורים , בעיות מיוחדות בציבור הדתי ועוד . כמעט שלושה עשורים לאחר שהוחלט על רפורמת החיטוב יש עדיין רשויות וגם חלקים ממגזרי חינוך שונים שהרפורמה לא הושלמה בהם ( ורגן , . ( 2010 תכנית ' אופק חדש ' נולדה בשנת , 2008 והשותפים לה היו משרד החינוך , הסתדרות המורים ומשרד האוצר . ההסכם על התחלת יישומה נחתם בחודש יוני . 2006 בשנת 2008 הוחל ביישום חלקי שלה , בלמעלה מ - 313 בתי ספר . בשנת 2009 כללה התכנית 500 בתי ספר , והכוונה היתה להשלים את החלתה על כל עובדי ההוראה עד ספטמבר . 2013 במחקר הערכה של ראמ״ה נמצא כי ליישום השעות הפרטניות הנכללות בה יש תרומה ניכרת להעמקת הקשר בין המורים

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help