sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:172

להוראה טובה נדרשים כמה תנאים : מורה בעל הבנה עמוקה של התכנים ההיסטוריים ושל אופייה האפיסטמולוגי המיוחד של ההיסטוריה , תרבות בית - ספרית פתוחה שמעודדת תכנית לימודים גמישה , ואוטונומיה קוריקולרית . עם זאת אין לבטל את חשיבותן של מידות ותכונות אישיותיות כגון העזה אינטלקטואלית ודידקטית , כישרון משחק וכיוצא באלה . תחום מחקר אחר של הפסיכולוגים הקוגניטיביים הוא הזיכרון ההיסטורי של התלמידים . אחד הממצאים המעניינים העולים ממחקרים אלו הוא כי השפעתם של תכנים , דימויים ומסרים המועברים על ידי התרבות , בכלל זה התרבות הפופולרית , על עיצוב הזיכרון ההיסטורי של התלמידים גדולה יותר מהשפעתן של תכניות הלימוד של בית הספר . זאת ואף זאת : תלמידים המשתייכים לקבוצות מיעוט מופלות מייחסים לזיכרונות היסטוריים של משפחותיהם וקהילתם , גם אם הם אַ מורפיים , ערך אפיסטמולוגי גבוה מהערך שהם מייחסים להיסטוריה האקדמית הנלמדת בבית הספר . בחלק האחרון סקרנו בקצרה אפשרויות לאינטגרציה של הוראת ההיסטוריה והפילוסופיה עם תחומים אחרים . אנו מזהים בספרות המחקר שלוש גישות להוראה אינטגרטיבית : גישת ההומניזם הקלסי , המפגישה בין תחומים אך אינה מערערת על הקיום העצמאי של תחומי דעת נפרדים ; הגישה ההוליסטית , המאפיינת את החינוך הפרוגרסיבי , ולפיה מאחר שהמציאות שהלומד חי ופועל בה שלמה ואינה מתחלקת לפי תחומים , יש ליצור בהוראה שילוב כזה שיקדם את הבנת המציאות אצל הלומד ואת כושרו לפעול בה ולתקן אותה ; והגישה של הפדגוגיה הביקורתית , הפוסט - סטרוקטורליסטית והפוסט - מודרנית , שמערערת על הבכורה של האוריינטציה הלוגוצנטרית , האקדמית והאנליטית בתכנית הלימודים בבתי הספר . מבדיקה של ספרות המחקר המתפרסמת ב - ERIC עולה כי רוב התכניות הבין - תחומיות משתייכות לסוג הראשון והשני . הבעיה המרכזית בתכניות אלו היא המתח בין ההגיונות המתנגשים של הדיסציפלינות , וכפועל יוצא _ הנתק בין המורים . הפתרון המוצע במחקרים הוא ליצור קהילייה דיאלוגית של המורים המשתתפים בתכניות . קישור לסקירה המלאה : / http : // education . academy . ac . il / Uploads / BackgroundMaterials / Hebrew -Reivew 21 th - History - Philosophy . pdf . 2 שילובי תכנים ומיומנויות בהוראה ולמידה של מדעי הטבע על פי תכניות הלימודים בישראל שרה קליין , שבט תשע״א , ינואר 2011 הסקירה מוגשת במענה לפנייה של היזמה למחקר יישומי בחינוך , הפועלת בחסות האקדמיה הישראלית למדעים . הסקירה היא חלק מההכנה לעבודתה של ועדת מומחים העוסקת בין השאר בחשיבה ודיון בנושא ארגון מחדש של לימודי מדע וטכנולוגיה בהיבט של שילוב תכנים ומיומנויות . הסקירה עוסקת בהוראה ולמידה של מדעי הטבע והטכנולוגיה משתי זוויות ראייה : א . תמונת מצב כיום : הוראה ולמידה של מקצועות מדע וטכנולוגיה על פי תכניות הלימודים העדכניות בישראל , תוך שימת דגש על תכנים ומיומנויות ב . לקראת ארגון מחדש של ההוראה והלמידה בעתיד : הפוטנציאל לשינוי , הן מצד המקצוע ועקרונות הלימוד הייחודיים לו , והן מצד המיומנויות והמשאבים החוץ-

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help