sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:171

ניתוח התכניות בהיסטוריה לחטיבת הביניים ובעיקר לחטיבה העליונה מעלה כי יש פער גדול בין התפיסה הרעיונית של התכנית לבין התכנית המפורטת בסילבוס : התפיסה הרעיונית של התכנית מציגה את ההיסטוריה כתחום מחקר המתאפיין בריבוי פרספקטיבות ונרטיבים ובמתודולוגיה מורכבת , ואילו הסילבוס מציג את ההיסטוריה כגוף של ידיעות עובדתיות , בלי הממדים האינטלקטואליים והמתודולוגיים המודגשים בתפיסה הרעיונית . כפועל יוצא הולך ומתרחב הפער בין ההיסטוריה כמקצוע לימוד בבית הספר לבין ההיסטוריה כתחום מחקר . בדיקה מדגמית של מטלות ניתוח מקור בבחינת בגרות ובספר לימוד מאושר מחזקת את המסקנה הזאת . לימוד ההיסטוריה בבית הספר אינו מטפח חשיבה היסטורית ומטא - קוגניציה , שהן , לדעת המחקר העדכני , האתגר העיקרי בהוראת המקצוע ובלימודו . בהקשר זה הסקירה מבחינה בין המיומנויות הדרושות לקריאה ביקורתית בהיסטוריה לבין המיומנויות הדרושות לקריאה ביקורתית של טקסטים פילוסופיים , ומצביעה על הסינרגיה שיכולה להיווצר ביניהן . בחלק השני של הסקירה מיפינו את כיווני המחקר החינוכי העיקריים בדור האחרון בהוראת ההיסטוריה . אחד המאפיינים הבולטים של המחקר היא האקלקטיות , שבאה לידי ביטוי בשונות בזהותם הדיסציפלינרית וה״מחלקתית״ של החוקרים . הסקירה מציעה מיפוי של המחקרים העוסקים בתכניות לימודים ובספרי לימוד , מחקרים המתחלקים לשלושה סוגים : א . מחקרים ביקורתיים של התכניות הפורמליות , ובכלל זה של ספרי הלימוד . אלה מובילים לרוב למסקנה כי התכניות הפורמליות משרתות מסורת סלקטיבית , מדירות קבוצות מיעוט לאומיות , חברתיות , תרבותיות או מגדריות , ומגויסות לטובת האידאולוגיה של מדינת הלאום והנרטיב ההיסטורי הרשמי שלה . ב . מחקרי הערכה של ביצוע תכניות לימוד , הבודקים את הצלחת התכניות לפי נאמנותן למטרות שהנחו את מחבריהן . ג . מחקרים היסטוריים וחברתיים של תכניות לימוד , המתמקדים בתהליך ההיסטורי של כתיבת התכניות והשינויים בהן . מחקרים אלו מדגישים לרוב את האופי התרבותי , החברתי והקונטינגנטי של הידע הנכלל בהן . רוב המחקרים האלה מבליעים בתוכם דרישה לרוויזיה ולתיקון של תכניות הלימוד . בסקירה אנו בוחנים את סוגי השינוי המוצעים , ובכלל זה שינוי בהגדרת תפקידם של ההיסטוריונים בוועדות הכותבות את התכניות : לא מקור של הידע ההיסטורי , אלא מבקרים של שיח התכנית . בדור האחרון התפתחו שני כיווני מחקר נוספים : האחד הוא גישת האוריינות ההיסטורית . הנחת היסוד של גישה זו היא שדרכי החשיבה והחקירה המאפיינות את קהיליית ההיסטוריונים הן שמעניקות חיוניות ועניין ללימוד העבר . אף על פי שאין מצפים מן התלמידים להפוך להיסטוריונים המייצרים ידע היסטורי חדש , יש להביאם לידי כך שישתמשו שימוש מושכל במושגים מסדר שני כגון סיבתיות , חלוקה כרונולוגית , עדות , פרשנות היסטורית _ מושגים שהחשיבה ההיסטורית מתבססת עליהם . במסגרת זו התפתח בעת האחרונה כיוון מחקרי נוסף הבוחן את הכלים , המושגים ודרכי החשיבה הדרושים לניתוח היסטורי של סרטי קולנוע עלילתיים פופולריים שעוסקים באירועים היסטוריים מכוננים בזיכרון הקולקטיבי . הכיוון האחר הוא הגישה הקוגניטיבית , החוקרת כיצד תלמידים ומורים תופסים וחושבים היסטוריה , תוך השוואה לחשיבה של היסטוריונים . ממחקר זה עולות כמה מסקנות : ראשית , ש״לחשוב את העבר״ בצורה היסטורית היא פעולה המחייבת שליטה במושגים היסטוריים מסדר שני ובאסטרטגיות ומבנים קוגניטיביים מורכבים , ומקורם של אלה הוא בתרבות ובקהיליית החקר . שנית , שיש פער גדול בין חשיבה של היסטוריונים לבין חשיבה של תלמידים . כמה חוקרים אף פיתחו יחידות לימוד שנועדו לקדם את שליטת התלמידים באסטרטגיות ובמושגים האלה . בהקשר זה יש הבודקים מהם סוגי הידע והחשיבה המאפיינים מורים טובים להיסטוריה . ממחקרים אלו אפשר להסיק כי

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help