sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:170

נספח : 6 תקצירי סקירות מדעיות שהזמינה הוועדה כחומר רקע לדיוני הוועדה הוזמנו מספר סקירות מדעיות העוסקות בתחומים שונים . חלקן מופיעות בלשונית ׳חומרי רקע׳ באתר היזמה , http : // education . academy . ac . il על דעת מחבריהן ובניסוחם . תקצירי סקירות אלה מופיעים בנספח זה . . 1 שילוב תכנים ומיומנויות בהוראה ובלמידה של היסטוריה ופילוסופיה על פי תכניות הלימוד בחינוך הממלכתי בישראל יהושע מטיאש , ניסן תשע״ב , אפריל 2012 הסקירה המוגשת בזה , לבקשת היזמה למחקר יישומי בחינוך שליד האקדמיה הישראלית למדעים , בוחנת ומנתחת את תכניות הלימוד בהיסטוריה ובפילוסופיה בחינוך הממלכתי כחלק מן הנושא הכללי של הוראה ולימוד של מדעי הרוח . נקודת המוצא של הסקירה היא שמדעי הרוח מתמקדים בהבנת הניסיון האנושי תוך התבססות על קריאת טקסטים , הבנתם ופרשנותם . בחלק הראשון ניתחנו את התכניות הפורמליות בהיסטוריה ובפילוסופיה . השאלה שהנחתה אותנו בניתוח זה היתה אם התכניות מעודדות מטא - קוגניציה וטיפוח חשיבה ברמה גבוהה , זאת מתוך הנחה כי חשיבה ברמה גבוהה היא המפתח להתקדמות בלימוד ולפיתוח אחריותו של הלומד לתהליך הלימוד שלו עצמו ולהבנת התחומים שהוא לומד . בבית הספר היסודי נלמדים תכנים ומושגים היסטוריים במסגרת תכנית חובה אינטגרטיבית רב - תחומית , ״חברה , מולדת , אזרחות״ , המיועדת לכיתות ב׳ - ד׳ . לימוד זה נועד לטפח את המורשת והזהות הלאומית של הלומד וליצור מכנה תרבותי וערכי משותף לכלל התלמידים סביב ערכים של דמוקרטיה ליברלית ורב - תרבותית . הדגש בלמידה הוא על תהליך ספירלי _ מן האישי , המשפחתי והמקומי אל הכללי , הלאומי והמדינתי . היסטוריה לכיתות ו׳ - י״ב : היסטוריה נלמדת בצורה שיטתית כמקצוע חובה בכיתות ו׳ - ט׳ ובחטיבה העליונה . לפי התפיסה הרעיונית שביסוד התכנית , לימוד ההיסטוריה תורם לפיתוח היכולות הקוגניטיביות והזהות הלאומית והאזרחית של הלומד . התכנית לכיתות ו׳ - ט׳ בנויה על ציר דיאכרוני , מן העת העתיקה עד זמננו , ואילו התכנית לחטיבה העליונה נתפסת כשלב של העמקה ומתמקדת בתקופות ובנושאים נבחרים . במרכז הלימוד ניצבת ההיסטוריה הלאומית על רקע ההיסטוריה הכללית , בעיקר של אירופה והמערב . התכנית ברמה המוגברת כוללת שלוש יחידות לימוד , שאחת מהן היא סדנה לכתיבת עבודה בהיסטוריה . פילוסופיה היא מקצוע בחירה בחטיבה העליונה , ומיעוט קטן מאוד של התלמידים לומד ונבחן בו . התפיסה הרעיונית של התכנית מעוגנת במסורת של הוראת הפילוסופיה באוניברסיטאות . הלימוד מתחלק לפי תחומים . תורת ההכרה ותורת המוסר הן תחומי הלימוד העיקריים . הלימוד ברמה המוגברת כולל בעיות ונושאים פילוסופיים נבחרים וכתיבת חיבור עצמאי של התלמיד . ביסוד הלימוד נמצאת הבעיה הפילוסופית וההתדיינות עליה בעזרת טקסטים מספרות המופת .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help