sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:63

יכול להצליח . מתן הערכה - לשם - למידה עשוי להתבצע במגוון דרכים כגון משוב על הכנת שיעורי בית , מבחן ודיון בכיתה . המשוב הנלווה להערכה הוא ספציפי , והוא ממוקד בפעולות שביצוען יביא להתקדמותו של התלמיד ( . ( Wren , D . G . & Cotton , 2008 ממצאי מחקרים מראים שהערכה - לשם - למידה , כאשר היא נעשית באופן המיטבי , מעלה את הישגי התלמידים במבחנים החיצוניים יותר מהערכה מסכמת (; Black & William , 1998 . ( Stiggins , 2005 מעבר לכך היא גם מקדמת מיומנויות חשיבה ופתרון בעיות ומשפרת את המוטיבציה ללמידה מעמיקה . אחד ההבדלים הבולטים בין הערכה - לשם - למידה לבין הערכה מסכמת הוא החתירה לטיפוח הכוונה עצמית . המשוב הניתן במסגרת הערכה כזאת עוזר לתלמיד לזהות בעצמו את הפערים בידע שעליו להשלים , ומשאיר בידיו את האחריות לתכנון התיקון הנדרש ולביצועו . המשוב צריך להינתן בסמיכות לביצוע , לכלול הסבר שיבהיר לתלמיד את מהות הבעיה שאובחנה ולעודד התעניינות בחומר הלימוד ( , Black & William . ( 1998 ראוי לציין שהרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך ( ראמ״ה ) שמה לה למטרה לעסוק במדידה בשירות הלמידה ( ״מדידה והערכה הם אמצעי ולא מטרה , והם אמורים להיות חלק מתהליך רציף . ראמ״ה פועלת להטמיע את העיקרון של מדידה בשירות הלמידה , תפיסה המדגישה את ההלימה ואת המשוב החוזר הנדרשים בין תוכני הלימוד לסטנדרטים , לשיטות ההוראה , ולמדידה . ״ ) . הצהרה זו תורגמה למעשים מאז הקמתה של ראמ״ה _ בשילוב של הערכה פנימית , הערכה חיצונית ועוד . לסיכום : משתנים שנמצא כי קיים קשר משמעותי בינם ובין הישגי התלמידים הם : הערכתו העצמית של התלמיד , אמינות המורה ומידת הערכתו כסמכות מקצועית בעיני התלמידים , איכות ההוראה , ההערכה שנותן המורה , המשוב שנותן המורה . מן המחקרים עולה כי המשתנה האחרון שנזכר ( המשוב ) הוא המשתנה היחיד המשמעותי ביותר בכל הקשור להישגי התלמיד . יש בסיס אמפירי מוצק לכך שהערכה - לשם - למידה אפקטיבית : - מתבצעת תוך כדי למידה , ולא כהערכה מסכמת - מתאימה ליכולתו , צרכיו והתקדמותו של התלמיד - ניתנת בתכיפות מספקת , רציפה ועקבית לאורך זמן - ניתנת על ידי מורה הנתפס כאמין ומקצועי בעיני התלמיד - מקפידה להיות קונקרטית ולהתמקד בפעולות שעל התלמיד לבצע כדי להשתפר אחד ההבדלים הבולטים בין הערכה - לשם -למידה ובין הערכה מסכמת הוא שהמשוב הניתן באמצעות הערכה - לשם -למידה מעודד את התלמיד לזהות את פערי הידע שעליו להשלים , ומסייע לו לתכנן את התיקון הנדרש ולבצעו .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help