sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:168

הדברים שנשאו משתתפי המושב ותקציר הדיון שהתנהל בעקבותיו מובאים בחלק ב׳ של הדוח . מרצה אורח ביום העיון היה פרופ׳ אנדריאס שלייכר , יועץ מיוחד למזכירות הכללית של ה - OECD בנושא מדיניות חינוך , שהתייחס בדבריו להערכה ומדידה של מיומנויות המאה ה - . 21 מבחינת תכניה שייכת הרצאה זו למושב הבוקר , שבו הוצגו דבריהם של קובעי מדיניות בחינוך . פרופ׳ שלייכר סקר את השינויים המרכזיים המתחוללים כיום במטרות החינוך וטען שהתבוננות בשיטות שהוכיחו את עצמן במערכות חינוך טובות בעולם יכולה לעזור בצפיית פני העתיד בנושא מנגנוני הערכה . הוא סקר את נתוני פיז״ה , הגדיר מה מבחן זה מסוגל למדוד ומנה את המאפיינים של מערכות החינוך הטובות בעולם על פי נתוני פיז״ה ( אוריינות קריאה ואוריינות דיגיטלית , השקעה בחינוך , ערכים הקשורים בחינוך , מחשבים ופעילות מקוונת , ועוד ) . בהתייחסו למאפיינים אלו השווה בין מסקנות הנובעות מתוצאות מבחני פיז״ה במקומות שונים בעולם ( בהם שנחאי , לוקסמבורג , פינלנד , ארה״ב , פולין , יפן , סינגפור , ועוד ) , וסקר את סולמות העדיפויות שנקבעו במקומות אלו . פרופ׳ שלייכר פירט אילו שינויים צריכים להתחולל במערכות חינוך כדי שיהיה אפשר ללמד באופן אפקטיבי את המיומנויות והיכולות הדרושות לעתיד . דבריו של פרופ׳ שלייכר מובאים בחלק ג׳ של הדוח . במושב הרביעי הוצגה נקודת המבט האקדמית על נושא הפדגוגיה בעידן המידע והטכנולוגיה . כפי שנעשה לכל אורך היום , גם במושב זה שולבו נקודות המבט מהארץ ומחו״ל והפעם תוך הסתייעות בוועידת חוזי ( Video . ( Conference יו״ר המושב וראשון הדוברים בו היה פרופ׳ שיזף רפאלי , ראש מרכז שגיא לחקר האינטרנט וראש בית הספר לניהול באוניברסיטת חיפה . פרופ׳ רפאלי הציג את רעיונות היסוד שעליהם צריך להתבסס הדיון בנושא המפגש בין הטכנולוגיה והלמידה , ומתוך כך חידד את הצורך לקבוע את המצפן שיראה למה הדור שואף ומה הוא מבקש להשיג בעזרת הטכנולוגיה . השאלה החשובה שהציג היתה : האם הדור מבין את הטכנולוגיה שעל אודותיה הוא מדבר , והאם הוא יודע להגדיר מה ההבטחה הטובה הטמונה בה ? פרופ׳ רפאלי מנה עשרה מושגי יסוד שיש להכיר ולהבין כדי לענות על שאלה זו , ובהם אינטראקטיביות וחכמת ההמונים ; מוביליות , ידע ורגישות למקום ; גמישות הסינכרוניות ; זיכרון ושיתוף ; הרשת החברתית והמשחק הרציני . פרופ׳ רפאלי ציין שבקצב ההתפתחות של הטכנולוגיה כיום אין טעם לדבר על תכניות חומש , שכן אי - אפשר לצפות את מראה הטכנולוגיה בטווח שכזה . יש להתמקד בערך המוסף הגדול של הטכנולוגיה והוא למידת העמיתים ; שיתוף הידע בין גורמים לומדים שונים , ובעיקר שיתוף בין מורים . פרופ׳ ענת זוהר , מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית בירושלים ומכון מנדל למנהיגות , הצביעה על הצורך להגדיר את דמותו הרצויה של בוגר מערכת החינוך של המאה ה - , 21 ולבחון כיצד השאיפה לדמות שכזו צריכה להשפיע על העשייה בבתי הספר , מתוך הבנה שהתקשוב אינו תנאי הכרחי למימוש השינוי בפדגוגיה של מהות ההוראה , אך הוא יכול לאפשר לעשות את השינוי טוב יותר . המחקר מצביע על קושי ניכר לשנות דרכי הוראה ולמידה , ומעט מאוד ידוע כיום על הדרך שבה אפשר לחולל שינויים שכאלה . לדעת פרופ׳ זוהר יש להשקיע בפיתוח מדדים כמותיים ואיכותניים לבחינת שיפור בעומק החשיבה וההבנה . אם המטרה היא שהמדיניות המוצהרת על ידי תכנית התקשוב הלאומית תמומש , יש להגדיר מטרות מפורשות ותכניות עבודה ולתת להן ביטוי בהתפתחות המקצועית של המורים . מעבר לזה יש לפתח אווירת אמון ולאפשר למורים ולתלמידים אוטונומיה לעסוק בלמידה עתירת הבנה וחשיבה .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help