sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:62

הספר להצלחה ולהישגים באה לידי ביטוי בעידוד ללמידת תחומים ומקצועות יוקרתיים , בעידודה וגיבושה של תחושת מסוגלות עצמית ריאלית לתלמידים ובמעקב רציף אחר התקדמותו של כל תלמיד . הוכח כי יחסי הגומלין בין מורה לתלמיד ובמיוחד המשוב שנותן המורה הם המשתנים המשמעותיים ביותר מבין אלה המנבאים את הישגי התלמיד . כדי שמשוב יהיה אפקטיבי עליו לבוא ממורה שהתלמיד תופס כאמין . על המשוב להיות קונקרטי , רציף ועקבי ולהתמקד בפעולות שעל התלמיד לבצע כדי להשתפר . כן מומלץ שהמשוב יהיה חלק מהערכה - לשם-למידה , שתתבסס על איסוף נתונים אישיים על למידת התלמיד . 3 . 3 . 2 משוב והערכה - לשם -למידה הטי ( Hattie , 2009 ) ערך מחקר - על בנושא גורמים הקשורים להישגיהם של תלמידים . במחקרו סוכמו יותר מ - 800 מחקרי - על שכיסו בסך הכול 52 , 637 מחקרים . בין המשתנים המשמעותיים ביותר בעוצמתם היו הערכתו העצמית של התלמיד , אמינות המורה ומידת הערכתו כסמכות מקצועית בעיני התלמידים , איכות ההוראה , ההערכה שנותן המורה והמשוב שהוא נותן . מן המחקרים עולה כי המשתנה האחרון שנזכר ( המשוב ) הוא המשתנה היחיד המשמעותי ביותר בכל הקשור להישגי התלמיד . על מנת שהמשוב יהיה אפקטיבי עליו לבוא ממורה שהתלמיד תופס כאמין ומוערך מקצועית , עליו להינתן בדרך ספציפית לתלמיד , להיות קונקרטי , רציף ועקבי ולהתמקד בפעולות שעל התלמיד לבצע כדי להשתפר ( . ( Hattie , 1999 מחקרים נוספים מחזקים את ממצאי מחקר - העל הזה של הטי . אריקסון מצא כי תרגול בתחומי דעת שונים אפקטיבי לתהליכי הלמידה רק כאשר הוא מלווה במשוב קבוע מהמורה לתלמיד ( . ( Erickson et al ,. 2006 המשוב חייב להתייחס לתלמיד כפרט ולתמוך בתהליך היצירה שלו . משוב כזה עשוי לשפר את תפוקתו של התלמיד ( . ( Sadler , 1989 יעדי ההערכה חייבים להיות ממוקדים גם בתהליך הלמידה ולא רק בתוצאה הסופית , כלומר לא בהערכה מסכמת בלבד ( , ( Sammons , Hillman & Mortimore , 1995 אלא בהתאמה ליכולתו , צרכיו והתקדמותו של התלמיד הספציפי ( למשל , ( Zeidner , 1998 ; Kanfer et al ,. 1996 בתכיפות מספקת ובעיתוי מתאים ( למשל Scheerens , 1990 ; Black & William , 1998 ; Erickson . ( et . al ,. 2006 יש לציין כי רק כמחצית מתלמידי ז׳ - ט׳ י׳ - י״א בארץ מדווחים כי הם מקבלים משוב המקדם אותם בתהליך הלמידה ( ראמ״ה , _ 2012 חלק ב׳ ) . על מנת שמשוב יהיה אפקטיבי ויקדם את הישגיו של התלמיד מוצע כי בנוסף לכל האמור לעיל הוא יינתן בדרך של הערכה - לשם - למידה . בדרך זו אוספים באופן רצוף ראיות על הלמידה באמצעות מגוון כלים , מפרשים אותן , מסיקים מהן לגבי מידת ההשגה העכשווית של יעדי ההוראה ונוקטים את הצעדים הנדרשים כדי להמשיך ולהתקדם להשגתם המלאה ( בירנבוים , . ( 2007 הערכה - לשם - למידה ניתנת על ידי המורה לתלמיד לאורך זמן ותוך מתן משוב רצוף במהלך הלמידה . המשוב כולל מידע המאפשר לתלמיד להפיק לקחים ולשנות את אופן ביצועיו הלימודיים , כך שבמהלך הזמן מיומנויותיו משתפרות וכתוצאה מכך גם הישגיו . הערכה זו נושאת אופי של מתן חיזוקים מיידיים וספציפיים , הדגשת ההישגים האינדיווידואליים במשימה ( לא כאלה המתקבלים כתוצאה מתחרות עם אחרים ) ושידור ציפייה שכל תלמיד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help