sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:15

1 . 1 רקע בתחילתה של המאה ה - 21 ניצבת מערכת החינוך בישראל בפני מציאות שונה מזו שקבעה את דרכי התנהלותה ואופן פעילותה בעבר . שינויים שחלו במבנה המשפחה , בתרבות ובחברה , בתפישת תפקיד המדינה ובשוק התעסוקה , ולצדם שפע של התפתחויות טכנולוגיות מואצות _ מחייבים את המערכת לשקול מחדש את היערכותה ואופני פעילותה . קצב השינויים מחייב שבחינת המערכת את עצמה ואת אופני התאמתה למציאות תהיה דינמית ומתמדת _ לא ניתן לחשוב עוד על פתרונות שיתאימו לשנים רבות . מערכת החינוך היא אחת המערכות המשמעותיות האחראיות להכשרתם של צעירי החברה ולהשתלבות תקינה ופעילה שלהם בה . מוסכם בקרב הוגים וחוקרים ששינויים והתפתחויות בכל המישורים המפורטים לעיל ימשיכו לקרות גם בעתיד הנראה לעין . מצב זה מחייב את המערכת להיערך ולפעול בצל אי -הוודאות הנוגעת לטיבו ומהותו של העתיד שאליו היא מחנכת את תלמידיה . המצב אינו ייחודי לישראל , כלל המדינות המפותחות מדווחות עליו , אף כי בחיפוש אחר פתרונות יש צורך להתחשב בתנאים הייחודיים שבהם פועלת המערכת בישראל . על רקע זה פנה בסוף שנת 2010 ד״ר שמשון שושני , אז מנכ״ל משרד החינוך , אל היזמה למחקר יישומי בחינוך וביקש ממנה להקים ועדת חוקרים בלתי תלויה שתעסוק בשאלה רחבת - ההיקף כיצד יכולה מערכת החינוך להיערך למתן מענה לצורכי החברה בעוד ח״י שנים . הגדרת טווח שנים שכזה מצביעה על ההבנה שיש לחשוב היום כיצד יוכשרו ילדים המתחילים בימים אלו את דרכם במערכת החינוך , כך שבתום לימודיהם יהיו כשירים להתמודד כראוי עם מציאות שונה ולאו דווקא ידועה וברורה . גב׳ דלית שטאובר , שהחליפה את ד״ר שושני , נפגשה עם הוועדה בראשית שנת , 2012 איששה את הצורך ואת הציפייה מהוועדה להתוויית קווים לאסטרטגיה למדיניות , וציינה שבתקופתנו גם תכנון לחמש שנים מראש כולל אי-ודאות , מצד אחד , ומצד שני , רבים מהדברים שיסומנו כמתאימים לעתיד _ הם או ניצניהם _ כבר נמצאים במערכת היום . זה המקום לציין כי בשנים האחרונות ניכר שינוי בהלכי הרוח המפעמים בשדה החינוך . תרמו לו הרפורמות שפרופ׳ יולי תמיר החלה בהן בתקופת כהונתה כשרת החינוך והמשיך בהן השר גדעון סער , שהחליף אותה בתפקיד . יש לשער שגם המחאה החברתית של קיץ 2011 תרמה לשינוי הזה בהתייחסותו של הדור הצעיר למצב החינוך בארץ . יותר ויותר צעירים משכילים ובעלי ניסיון מחפשים כיום משמעות בעבודה כמורים ומחנכים . המטרות שהוצבו כדי לענות על שאלות אלו היו : שינויים שחלו במבנה המשפחה , בתרבות ובחברה ולצדם שפע של התפתחויות טכנולוגיות מואצות – מחייבים את מערכת החינוך לשקול מחדש את היערכותה ואופני פעילותה . ניצנים של רבים מן הדברים שיסומנו כמתאימים להיערכות הנדרשת כבר נמצאים במערכת כיום . המטרות העיקריות שהוצבו בפני הוועדה היו : 1 ) לסקור ידע מחקרי רלוונטי להיערכות למאה ה - 21 במערכת החינוך בישראל . 2 ) לבחון מיומנויות וכישורים שצריכים לעמוד במוקד החינוך של צעירים בתקופתנו . 3 ) לבדוק אם אפשר להקיש מיוזמות מקומיות וממלכתיות כיום על היערכות עתידית של כלל המערכת . . 1 מבוא

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help