sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:13

אסטרטגיית השינוי – החוליה החסרה מסקירת מאמצים שננקטו בישראל ברמה המקומית והארצית עולה כי שינויים מקומיים נחלו הצלחות רבות אך הטמעתן בהיקף ארצי לא צלחה . אסטרטגיות לשינוי בדרך של רפורמות ארציות הניבו אמנם פירות מסוימים , אך מימושן לא חולל תמיד שינוי מהותי בהשגת המטרות . נראה כי בארץ נעשו פעולות בעיקר בשתי רמות : האחת היא הקמת גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך , גף הפועל בהצלחה לא מבוטלת לטיפוח בתי ספר מחדשים . אולם הטמעה ברמה הארצית של התוצרים שקיים מידע מבוקר על הצלחתם בפועל _ נתקלת במכשולים . השנייה היא פיתוח יוזמות ארציות המניבות תכניות מפורטות , בכלל זה המלצות ואמצעים לביצוע ברמה הארצית ( דוח דוברת ) , אך יישומם ברמת השדה מסתייע חלקית בלבד . לאור הספרות המקצועית העוסקת בשינויים בארגונים , התוצאה אינה מפתיעה . הטמעת שינויים וחידושים אינה נעשית מעצמה . להפך : לפרט ולארגון יש בדרך כלל נטייה להשאיר דברים כפי שהם . שינויים וחידושים דורשים משאבים רבים _ זמן , מאמץ , כסף ועוד . בדרך כלל יש התנגדות לחידושים , ואימוצם כרוך בתהליך מתמשך ומורכב . שינוי נעשה על פי רוב בשלבים : תחילה ייזום על ידי המחדשים ( , ( innovators לאחר מכן הטמעה על ידי המ אָמצים הראשונים של החידוש ( , ( early adopters לאחר מכן קבלה על ידי מעגלים נוספים של מ אָ מצים , עד להצטברות מסה קריטית של משתמשים ( critical mass ) ולאחריה אימוץ כללי ( . ( Rogers , 1983 מכאן עולה כי ייתכן שבמאמצי משרד החינוך חסרה חוליה חשובה _ פעילות להשגת מסה קריטית של רשתות חינוך או בתי ספר בודדים שאינם בהכרח חדשניים בעצמם אך יש להם נתונים להצטרף למעגל השני של מ אָ מצי השינוי _ מנהיגות חזקה , מוכנות של צוות המורים להשקיע בשינוי ולתמוך בו , נכונות של הרשות המקומית לסייע במשאבים כספיים , מוטיבציה של ועד ההורים לחולל שינוי ועוד . לאור האמור אנו ממליצים לבדוק את האפשרות למצוא דרך לטפח רשתות חינוך ובתי ספר , שיצטרפו לתכנית שבה יהיו מרכיבים התומכים באימוץ השינויים הנדרשים . חסרה חוליה חשובה במאמצים להשגת שינוי במערכת החינוך – השגת מסה קריטית של רשתות חינוך או בתי ספר שיש להם נתונים להצטרף למעגל השני של מ אָ מצי השינוי . הטמעת המטרות כמכלול התמונה הכללית המצטיירת מהממצאים שנאספו היא שקידום פתרון בעיה אחת קשור לקידום פתרונן של בעיות אחרות . במילים אחרות , לא מדובר ב״משחק סכום אפס״ שבו היענות לדרישה והתקדמות לעבר פתרון בעיה אחת באה על חשבון קידום של פתרון אחרת . אדרבה : יישום פתרון הבעיות כמכלול עשוי להיות יעיל ואפקטיבי דווקא מפני שכל מרכיביו מחזקים זה את זה . כך למשל פיתוח תכניות לימוד חדשניות מחייב הכשרת מורים שיישמו אותן ; מתן אוטונומיה להנהלת בית הספר היא תנאי הכרחי לביצוע השינויים הנדרשים בבית

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help