sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:12

שיפור נוסף באיכות ההוראה ממצאים מצביעים על כך שגם כיום , למרות הפעלת רפורמות כמו ׳אופק חדש׳ ו׳עוז לתמורה׳ , יש עדיין שחיקה רבה של מורים , נשירה , בעיה של כוח אדם בכלל ובאוכלוסייה הערבית ובאזורי מצוקה בפרט . מומלץ להגדיר מחדש את מאפייני ההוראה ובהם מיומנויות ניהול של דיאלוג אקדמי בין המורה לתלמידים ובינם לבין עצמם וכן שימוש בהערכה - לשם-למידה . גיוס כוח הוראה משופר והשארתו במערכת בזכות פיתוח מקצועי עשויים לקדם מאוד את מעמד המורה . פיתוח מקצועי צריך לכלול משוב עמיתים ולמידה הדדית , ועליו להיות משותף לכל צוות המורים הרלוונטי , אינטנסיבי , מחייב ליישום ארוך - טווח , משולב בתכניות פיתוח אחרות של בית הספר ועוד . המלצות לשיפור נוסף באיכות המקצועית של המורים שינויים בהגדרת תפקיד המורה : מומלצת הגדרה עדכנית של מאפייני הוראה איכותית כבסיס למדיניות של פיתוח כוח אדם . עם המאפיינים האלה נמנים מיומנויות שימוש בניהול שיח אקדמי פורה , הוראה ללמידה מעמיקה , הערכה - לשם - למידה ויכולת ניטור עצמי לשם שיפור איכות ההוראה . גיוס כוח אדם משופר : שיפור נוסף של מעמד המורים הוא המפתח לגיוס כוח אדם משופר וניתן להשיגו גם בסיוע מימון אטרקטיבי ומבחני רישוי שיסייעו בסינון המועמדים הבלתי מתאימים ובהעברת מסר לציבור , שנדרשים כישורים מיוחדים ולא ברורים מאליהם למקצוע ההוראה . גם שיפור תנאי עבודתם של המורים , שיפור אפשרויות הקידום , מימון הלימודים בתקופת ההכשרה ומלגות קיום יהיו תרומה משמעותית להשגת מטרה זו . השארת כוח אדם איכותי במערכת : גורמים בולטים שעשויים לתרום הם שכר , סולמות קידום מקצועי , פיתוח מקצועי , תמיכה בהפחתת בעיות משמעת , ליווי מקצועי ומשוב , הוראה בכיתות קטנות , מתן זמן במסגרת העבודה לתכנון העבודה . במקביל יש לתת את הדעת לאיתור מורים שאינם מתאימים ולהוצאתם מהמערכת . פיתוח מקצועי באמצעות משוב עמיתים ולמידה הדדית : כלים הבאים בחשבון בהקשר זה הם : תצפית עמיתים ומשוב הדדי , שימוש בווידאו , צפייה וניתוח לאחר השיעור ( נדרשת הכשרה מיוחדת לשימוש נכון בכלים אלו ) , תכנון משותף של שיעורים תוך הסתייעות בידע המקצועי המיוחד לכל מורה וגיבוש ידע מצרפי של כלל המורים . פיתוח מקצועי במהלך עבודת המורה : רצוי שתכנית הפיתוח תהיה : 1 ) משותפת לכל צוות המורים בבית הספר ובו - זמנית , כלומר תתבצע בעת ובעונה אחת ( למעט בנושאים פדגוגיים ייחודיים למקצוע מסוים ) 2 ) אינטנסיבית _ על ההכשרה להיות אינטנסיבית כלומר כזאת הדורשת מהמשתתפים השקעה רציפה של זמן ומאמץ למשך זמן ארוך 3 ) רלוונטית _ על ההכשרה להיות רלוונטית לפרקטיקה היום - יומית של המורה 4 ) כוללת מחוייבות לטווח ארוך של המורים ליישום הנלמד 5 ) כזאת המשלבת את תוצרי ההכשרה בעבודה השוטפת של המורה 6 ) משולבת ומתואמת עם תכניות הפיתוח האחרות של בית הספר , ואם אפשר אף חלק ממערך מקיף של רפורמה בית - ספרית ולא מרכיב מבודד שאינו משתלב בתמונה הרחבה של מאמצי השינוי .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help