sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:105

לנקוט אסטרטגיה של למידת בתי ספר מניסיונם והצלחתם של בתי ספר אחרים לאחר בדיקת התאמה אפשרית למוסד האחר . 4 . 3 . 2 תמורות והשלכותיהן על האקלים החברתי בבית הספר בעיות המשמעת ותופעות של אלימות והפרעות התנהגות של נוער , שהן חלק מבעיה חברתית כללית ואקוטית , באות לידי ביטוי גם במסגרת בתי הספר . מחקרים מלמדים על כך שעשרות אחוזים מהתלמידים מדווחים כי חוו אלימות ונחשפו לתופעות של השחתת רכוש , וכי הם מתקשים ללמוד עקב הפרעות בשיעורים , מרגישים שבית הספר אינו מקום בטוח מבחינתם וחוששים מתופעות של אלימות כלפיהם מצד ילדים אחרים . המלצות – עיצוב התנהגות חברתית נאותה האתגר כפתרון : תלמיד המתעניין בשיעורים , המאמין ביכולותיו , העובד בסביבה המאתגרת אותו , מתאימה לעולמו ומעשירה אותו הוא תלמיד שבדרך כלל מגלה התנהגות חברתית נאותה . מכאן שאימוץ ההמלצות שהובאו בסעיפים הקודמים _ שילוב אסטרטגיות של ' למידה מעמיקה ' והערכה - לשם - למידה , הסתייעות בטכנולוגיות עדכניות , סיוע מיוחד לתלמידים נזקקים ועוד כיוצא באלה _ הוא הפתרון הטבעי להפחתת בעיות משמעת ואלימות . כולם שותפים : אקלים בית - ספרי המתאפיין בתחושת שייכות וקהילתיות מייצר סביבה פחות אלימה . אווירה של אמון ושיתוף בין התלמידים לצוות המורים וכן שיתוף הורים בנעשה בבית הספר , במיוחד בכל הקשור לבנם או לבתם , תורמים אף הם . כלים ספציפיים שמוצע לשקול שימוש בהם : נוכחות הורים בחצר בית הספר , דו - שיח בין תלמידים ומורים בנוגע לבעיות המתעוררות בבית הספר ופתרונן , מתן סמכויות למועצת התלמידים , שילוב תלמידים בפעילות בקהילה שמחוץ לבית הספר ושיתוף גורמים קהילתיים כמו תנועות נוער , מינהלים קהילתיים ובתי אבות בבתי הספר . ביטחון אישי : מוצע להמשיך ולפתח כישורי מורים להתמודדות עם תופעת האלימות , לבצע פעילות למניעת אלימות רב - מערכתית שתהיה משולבת ומתואמת בין הרשות המקומית , משרד הרווחה , הרשות למלחמה בסמים , צוות בית הספר וההורים . כן מוצע לקדם את שיקומם של תלמידים הסובלים מבעיית אלימות חריפה , לטפל בהם במסגרת בית הספר אך גם להרחיב ולהוסיף מסגרות חינוכיות לשהות לזמן קצר , וכן מוסדות לטיפול ושיקום . בעיות משמעת , תופעות של אלימות והפרעות התנהגות של בני נוער , שהן חלק מבעיה חברתית כללית קשה , משתקפות גם במסגרת בתי הספר . סביר להניח שתלמיד המתעניין בשיעורים , מאמין ביכולותיו ועובד בסביבה המאתגרת אותו ומתאימה לעולמו מגלה בדרך כלל התנהגות חברתית נאותה . אקלים בית -ספרי יוצר תחושת שייכות וקהילתיות וסביבה פחות אלימה . כלים נוספים להפחתת האלימות הם נוכחות הורים בבית הספר , מתן סמכויות למועצת התלמידים , הוספת מסגרות לשהות קצרה ומוסדות לטיפול ושיקום של ילדים אלימים במיוחד . 28 כאן ראוי להזכיר את פעילות המשרד לביטחון פנים במסגרת פרויקט ' עיר ללא אלימות ' .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help