sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:104

דיאלוג של כבוד הדדי בין תלמידים מתרבויות שונות . בנוסף לאמור יש לציין שמתן אוטונומיה נרחבת לבית הספר מעניק לו יכולת להסתגל לסביבה שמשתנה לעתים תכופות , להתחדש , להתייעל , לאתר מבעוד מועד צרכים משתנים של התלמידים ולקבל החלטות בהתאם . חשיבות מיוחדת יש ליכולת ההסתגלות המהירה עקב השינויים התדירים והמשמעותיים בסביבת מערכת החינוך ( כמפורט בפרק , ( 2 ולכן יש חשיבות מיוחדת למתן אוטונומיה לבתי הספר . האוטונומיה תבוא לידי ביטוי בתכניות לימוד שמעבר לליבת לימודים משותפת , ביכולת לקבל החלטות על ניהול תקציב עצמאי , גיוס וניהול של כל אדם וגיבוש מדיניות פדגוגית . יש לסייג את האוטונומיה בכך שבית הספר יפעל תוך שמירה על עקרונות אחריותיות , הערכה עצמית , בקרה עצמית , בקרה , הערכה וביקורת חיצונית שיבטיחו את ניצול האוטונומיה באופן מועיל . כמו כן יש לוודא כי במסגרת האוטונומיה תובטח פעילות להכרת האחר וכיבוד האחר כמפורט בהמלצות שלהלן . הכרת האחר וכבוד לאחר : הבניית המשותף לחברה הישראלית תחילתה בפעילות להכרת האחר השונה בתרבותו או בדתו , לרבות הכרת הדת והתרבות המוסלמית , הנוצרית , היהודית - חרדית , היהודית - חילונית . המשכה של הפעילות יהיה מפגשים משותפים ופעילות הממוקדת במטרות לימודיות וחברתיות משותפות . פעולות ספציפיות המומלצות בנושא זה הן לימוד על תרבויות רוב ומיעוט , תרגום הידע לחוויות ותחושות אישיות של התלמיד , פיתוח מיומנויות תקשור עם פרטים מתרבויות אחרות , עידוד צדק חברתי , מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות , גיבוש סביבה המתנגדת לגזענות , הימנעות משיבוץ של ילדים לחינוך מיוחד או לכיתות מחוננים בהשפעת שיוכם לאוכלוסייה זאת או אחרת , התייחסות להיסטוריה , שפה ותרבות של קבוצות מיעוט ושילובן בתכניות הלימודים , אינטגרציה של תכנים ממגוון תרבויות בחומר הנלמד , הבניית ידע מושגים ונושאים מנקודות מבט שונות , קיום דיאלוג מתמשך בין הקבוצות , שילוב ערכים של שוויון במהלך ההוראה , מתן אפשרות להשתתפות מורים אורחים מבתי ספר אחרים המשתייכים לאוכלוסיות אחרות , קיום קבוצות לימוד משותפות לתלמידים מבתי ספר שונים . מומלץ להמשיך להקים ולפתח בתי ספר ניסוייים שמטרתם להנחיל פלורליזם וללוות את התהליך במחקר . לקחי הדוגמה הישראלית : אף על פי שאין עדיין בסיס אמפירי איתן להצלחת הניסיונות לחינוך לפלורליזם , אין ספק שיש להמשיך בהקמתם ופיתוחם של בתי ספר ניסוייים שזאת מטרתם המוצהרת . הדוגמאות הספורות שנכללו במסמך זה מעידות על אפשרויות רבות להכרת אוכלוסיות אחרות , לצמצום מחלוקות ולטיפוח המשותף לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית . מוצע להמשיך ולתת מקום מרכזי לבתי ספר ניסוייים הפועלים למען פלורליזם , ואף לתת לבתי ספר נוספים המעוניינים להשתלב במעגל השני של מ אָ מצי השינוי הזדמנות לעשות זאת על פי המודל המתאים להם ( כמפורט בהמלצה שלהלן _ אסטרטגיית מימוש המטרות _ החוליה החסרה ) . ככלל יש

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help