sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:10

הכרת האחר וכבוד לאחר : הבניית המשותף לחברה הישראלית תחילתה בפעילות להכרת האחר השונה בתרבותו או בדתו . המשכה של הפעילות יהיה מפגשים משותפים ופעילות הממוקדת במטרות לימודיות וחברתיות משותפות . פעולות ספציפיות המומלצות בנושא זה הן לימוד על תרבויות רוב ומיעוט , תרגום הידע לחוויות ותחושות אישיות של התלמיד , פיתוח מיומנויות תקשור עם פרטים מתרבויות אחרות , עידוד צדק חברתי , מיתון דעות קדומות ופיתוח דרכי פעולה דמוקרטיות , גיבוש סביבה המתנגדת לגזענות , הימנעות משיבוץ של ילדים לחינוך מיוחד או לכיתות מחוננים בהשפעת שיוכם לאוכלוסייה זו או אחרת , התייחסות להיסטוריה , שפה ותרבות של קבוצות מיעוט ושילובן בתכניות הלימודים , אינטגרציה של תכנים ממגוון תרבויות בחומר הנלמד , הבניית ידע , מושגים ונושאים מנקודת מבט שונות , קיום דיאלוג מתמשך בין הקבוצות , שילוב ערכים של שוויון במהלך ההוראה , מתן אפשרות להשתתפות מורים אורחים מבתי ספר אחרים המשתייכים לאוכלוסיות אחרות , קיום קבוצות לימוד משותפות לתלמידים מבתי ספר שונים . לקחי הדוגמה הישראלית : אף על פי שאין עדיין בסיס אמפירי מוצק להצלחת הניסיונות להנחיל פלורליזם , אין ספק שיש להמשיך את הקמתם ופיתוחם של בתי ספר ניסוייים שמטרתם המוצהרת היא חינוך לפלורליזם . הדוגמאות הספורות שנכללו במסמך זה מעידות על אפשרויות רבות להכרת אוכלוסיות אחרות , לצמצום מחלוקות ולטיפוח המשותף לאוכלוסיות שונות בחברה הישראלית . מוצע להמשיך ולתת מקום מרכזי לבתי ספר ניסוייים הפועלים למען פלורליזם , ואף לתת לבתי ספר נוספים המעוניינים להשתלב במעגל השני של מ אָ מצי השינוי הזדמנות לעשות זאת על פי המודל המתאים להם . ככלל יש לנקוט אסטרטגיה של למידת בתי ספר מניסיונם והצלחתם של בתי ספר אחרים לאחר בדיקת התאמה אפשרית למוסד האחר . המלצה נוספת : לחתור להעצמה של מנהיגות מקומית של אוכלוסייה נזקקת , בכלל זה שיתוף בתכניות שינוי , איתור צרכים והפקת לקחים על ידי כל המערכות המקומיות . הבניית המשותף לחברה הישראלית מתחילה בפעילות להכרת האחר , השונה מבחינת תרבות , דת , מגדר , שפה , לאום ויכולות פיזיות , כלכליות ואינטלקטואליות . מומלץ להמשיך את הקמתם ופיתוחם של בתי ספר ניסוייים שמטרתם חינוך לפלורליזם וטיפוח המשותף לאוכלוסיות שונות בישראל . בעיות כלל -חברתיות כגון חוסר משמעת , אלימות והפרעות התנהגות בקרב בני נוער מחלחלות גם לבית הספר : עשרות אחוזים מהתלמידים מדווחים כי חוו אלימות , נחשפו לתופעות של השחתת רכוש והם מתקשים ללמוד עקב הפרעות בשיעורים . תמורות והשלכותיהן על האקלים החברתי בבית הספר בעיות משמעת ותופעות של אלימות והפרעות התנהגות של נוער , שהנן חלק מבעייה חברתית כללית ואקוטית , באות לידי ביטוי גם במסגרת בתי הספר . מחקרים מלמדים שעשרות אחוזים מהתלמידים מדווחים כי חוו אלימות ונחשפו לתופעות של השחתת רכוש , וכי הם מתקשים ללמוד עקב הפרעות בשיעורים , מרגישים שבית הספר אינו מקום בטוח מבחינתם וחוששים מתופעות של אלימות כלפיהם מצד ילדים אחרים . המלצות – עיצוב התנהגות חברתית נאותה האתגר כפתרון : תלמיד המתעניין בשיעורים , המאמין ביכולותיו , העובד בסביבה המאתגרת אותו , מתאימה לעולמו ומעשירה אותו הוא תלמיד שבדרך כלל מגלה

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help