sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:54

בסביבת התלמידים ( קליין , . ( 2011 מחקרים נוספים העלו כי בנוסף לרלוונטיות של הנושא , חשובים להעברה מוצלחת גם למידה פעילה והבנה מעמיקה של הנלמד ( קליין , Sasson ; 2011 . &( Dori , 2006 ; Georghiades , 2000 טענה נוספת היא כי ידע מטא - קוגניטיבי , דהיינו יכולת לווסת תהליכי חשיבה ולשלוט בהם , חיוני על מנת להביא לכך שתלמיד ירכוש יכולות העברה משופרות . יכולות אלו כוללות : 1 ) מיומנות להבין מתי וכיצד להשתמש באסטרטגיות חשיבה 2 ) ידע הנוגע לשימוש בפועל באסטרטגיות חשיבה 3 ) תכנון , ניטור ובקרה של תהליך החשיבה . מחקרים העוסקים במטא-קוגניציה מצביעים על קשר עקבי חיובי בין מטא - קוגניציה , יכולת העברה ותוצאות לימודיות ( יועד וחוב ' , . ( Flavell , 1976 ; 2009 בשני העשורים האחרונים נאסף מידע אמפירי על שיטות המקנות מיומנויות קוגניטיביות מתקדמות , מאפשרות ומעודדות העברת ידע לצרכים שונים ותורמות להישגי התלמידים . בין השאר חוקרים מצביעים על יתרונותיה הרבים של שיטת לימוד שבה הלומדים מבנים ומפרשים בעצמם את הידע הנלמד באופן פעיל , ואילו המורה משמש – בנוסף להיותו מקור של ידע – גם מנחה קבוצת הלימוד , המפעיל את חבריה , כקבוצה וכפרטים , כדי לקדם את המשימה הלימודית . למידה שיתופית , שהתלמידים לוקחים בה חלק פעיל , מקנה למשתתפים כלים לצבירת ידע נוסף ומשפרת מיומנויות בין - אישיות . האינטראקציה החברתית , השיתוף ועבודת הצוות , שהם הבסיס לדיון הקבוצתי , חשובים לפיתוח קוגניטיבי של התלמיד , מקנים לו יכולות של פתרון בעיות , ניהול זמן וניהול משימות , ומשכללים את כלי ההתמודדות החברתית שלו ( , Goswami & Bryant , 2010 ; Mercer , 2010 ; Blatchford , Hallam . ( Ireason et al ,. 2010 ; Sweller , 2011 כאמור יש מקורות תאורטיים וגם מחקרים אמפיריים שמהם עולה כי אסטרטגיות המבוססות על עקרונות כגון למידה שיתופית , למידה מבוססת - חקר ולמידה מבוססת על פתרון בעיות ( , ( problem - based learning די בהן כדי להביא לתוצאות והישגים לימודיים משמעותיים . אלא שסך המידע האמפירי העומד כיום לרשותנו בסוגיה זו אינו מספיק בשלב זה כדי לאשש את הטענה . הבנה משמעותית של כמה רעיונות מרכזיים עדיפה על הבנה שטחית של רעיונות רבים ותורמת לפיתוח קוגניטיבי של התלמיד . למידה שיתופית , למידה מבוססת - חקר ולמידה מבוססת על פתרון בעיות הן שיטות חדשות שנועדו לשפר את היכולות הקוגניטיביות של התלמיד . מחקרים הוכיחו כי במבחנים של זיכרון לטווח ארוך הן יעילות יותר מן השיטות המסורתיות . הטי , לעומת זאת ( , ( Hattie , 2009 במחקר - על ( meta - analysis ) המסכם יותר מ - 50 , 000 ניסויים , מצא כי אסטרטגיות אלו פחות אפקטיביות מהמצופה . כך למשל נמצא כי הוראה ישירה ( Direct instruction () effect size = 0 . 59 ) אפקטיבית יותר מלמידה שיתופית ( , ( effect size = 0 . 41 יותר מלמידה מבוססת - חקר ( effect size = 0 . 3 ) ובמידה משמעותית יותר מאשר למידה מבוססת על פתרון בעיות ( . ( effect size = 0 . 15 מחקר אחר , של סטרובל וואן ברנבלד ( , ( Srtobel & Van Barneveld , 2009 התמקד באחת מהשיטות האלה _ למידה מבוססת על פתרון בעיות ( . ( PBl יש לציין שהמחקר התמקד בעיקר באוכלוסיות של סטודנטים , אולם מדובר במחקר מקיף ביותר , שנשען על בסיס אמפירי מוצק . המחקר סקר וניתח שמונה מחקרי -על שבחנו שיטות של למידה מבוססת על פתרון בעיות ( PBl ) בהשוואה לגישות המסורתיות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help