sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:102

כספית ספציפית למורים ולמנהלים העובדים בקרב אוכלוסיות מעוטות - אמצעים , בעיקר באוכלוסייה הערבית ובאוכלוסייה היהודית המרוכזת באזורי מצוקה ( ראו פירוט בסעיף הבא ) . סיוע מיוחד לבתי ספר שבהם יש אוכלוסיות מעורבות מבחינה כלכלית - חברתית ולתלמידים משכבה חברתית - כלכלית נמוכה , בכלל זה הנחיה אישית , ציפיות גבוהות ומשוב תכוף , שעות השלמה , ותכנית שיקום ספציפית לתלמיד . הדרכה שמעודדת ומנחה הורים ממעמד כלכלי - חברתי נמוך יכולה לסייע להם לכוון משאבים של בית הספר ושל המורים לקידום ילדיהם . הורים אלו מפיקים הרבה מהכוונה והכשרה מיוחדות , המאפשרות להם לסייע למורים באופן יעיל בקידום הילדים . יש לפעול לגיבוש דרכים לשיתוף האוכלוסייה הנזקקת בקביעת הצרכים ובקבלת ההחלטות הנוגעות לה . עידוד מורים ללמד תלמידים ממשפחות מרקע חברתי - כלכלי נמוך : מערכת החינוך עשויה לצמצם , בתנאים מסוימים , את אי - השוויון הנובע ממשתני רקע משפחתי , אם תזהה מורים יעילים ותצליח להפנות אותם לריכוזי אוכלוסייה ובתי ספר המשרתים אוכלוסייה מעוטת - אמצעים ( הפניה שתותנה בין השאר במשך הזמן שבו ישרתו המורים את האוכלוסייה מעוטת - האמצעים , ובתוספת לשכרם ) . אסטרטגיה שעשויה להועיל בהקשר זה היא השקעת זמן של מורים המשרתים אוכלוסיות אלו על ידי שעות השלמה ושעות פרטניות בקבוצות קטנות ( אסטרטגיה כזאת מופעלת כיום במסגרת ' אופק חדש ' ) . התמקדות בגיל הרך : ממצאי מחקרים מראים כי התערבויות המתמקדות בילדים בני המעמד הנמוך עם הגיעם לבית הספר עדיפות על אלה שנעשות בקרב הילדים הבוגרים יותר . עדיף לעסוק יותר במניעה ופחות בשיקום . כמו כן חשוב להביא לכך שיושג רצף פעולות בין מערכת החינוך בגיל הרך , לבין זו של בית הספר היסודי ומערכות ההמשך . שיתוף הורים : הכנת תכנית מיוחדת לשיתוף פעולה עם הורים לילדים משכבות מצוקה . מכיוון שיש הורים ממיצב חברתי - כלכלי נמוך שאינם אמונים על צריכת המשאבים שהורים מהמעמד הבינוני - גבוה מקבלים ( תשומת לב לילדם , התייחסות מיוחדת למשוב של ההורים על פעולותיו וכיוצא באלה ) , מוצע לכוון את ההורים בני המעמד הנמוך ולהכשירם לפיקוח על תהליך הלימוד : כיצד להעריך את פעולותיו של המורה ? כיצד ניתן לתקן הערכה לא נכונה שלו או תגובות שלו לילדיהם ? כיצד ניתן להשפיע עליו לספק יותר תשומת לב ומשאבים אחרים לקידומם של ילדיהם ? וכדומה . כן מוצע לגבש יחד עם ההורים ציפיות משותפות להם ולבית הספר בנוגע להצלחת ילדיהם , תוך שיתופם בדיווח למורים על הכנת שיעורי הבית , היעדרויות ובעיות התנהגות . שיתוף בקבלת החלטות : גיבוש דרכים לשיתוף האוכלוסייה הנזקקת בקביעת הצרכים ובקבלת ההחלטות הנוגעות לה . הכוונה היא להעצמה של מנהיגות מקומית , לשיתוף בתכניות שינוי , באיתור צרכים ובהפקת לקחים על ידי כל המערכות המקומיות הנוגעות בדבר , לרבות הרשות המקומית , נציגים מקומיים של משרדי הממשלה , עמותות וכמובן מנהלי בתי ספר , מורים והורים . 27 יש לתת את הדעת לפעולות שנעשו במשרד החינוך להרחבת חוק חינוך חובה לבני , 4 - 3 לפי המלצות ועדת טרכטנברג .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help