sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:53

3 . 2 מיומנויות המאה ה - 21 תנאים חברתיים ותעסוקתיים משתנים מעמידים לפני בוגרי בתי הספר אתגרים שלקראתם אי אפשר להכשירם בכלים המסורתיים . אתגרים אלו מחייבים יישומים גמישים בהקשרים חדשים ולא - מוכרים של ידע ושל מיומנויות . אימון ושינון של עובדות , ללא דרישה להסבר והיסק , מייצרים ידע שנידון להיעלמות " מיד לאחר הבחינה הקרובה " . 3 . 2 . 1 רכישת מיומנויות המאה ה - 21 בקבוצת מיומנויות המאה ה - 21 שפורטו לעיל ( בסעיף 2 . 1 . 3 ) כללנו את אלה : יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע תוך חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין-אישית ועבודת צוות , טרנספורמציה של ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולות ביקורת והערכה ושימוש בהן לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית , ניהול עצמי וניהול זמן . השאלה המרכזית שבה נתמקד כאן היא כיצד להקנות לתלמידים את הידע הנדרש לצורך שימוש במיומנויות הללו , באופן שיאפשר להם להשתמש במיומנויות שנרכשו לצרכים שונים ומגוונים , בתקופת לימודיהם וגם לאחר מכן כבוגרים . ממקורות שונים עולה כי בהיעדר הזדמנויות ליישום הידע הנלמד או לשחזור ואחזור שלו , כמות הידע שמשתמר היא זעומה . יש גם פער גדול בין הבנת עקרונות מדעיים לבין היכולת ליישמם ( . ( Broudy , 1977 נטען כיום כי אימון ושינון של עובדות , ללא דרישה להסבר והיסק , מייצרים ידע שנידון להיעלמות ״מיד לאחר הבחינה הקרובה״ ( . ( Resnick , 2010 נחוצה אם כן ״העברה״ ( Transfer ) שתאפשר שימוש בידע לאורך זמן תוך אחזורו ויישומו בהקשרים שונים מאלה שבהם נלמד ( פורטס , . ( 2011 תמיכה לטענה בדבר חיוניות בנייתו של ידע המאפשר העברה ניתן למצוא במסקנתה של ועדת מומחים של מועצת המחקר הלאומית האמריקנית ( NRC ) של האקדמיה הלאומית האמריקאית , ולפיה הבנה משמעותית של כמה רעיונות מרכזיים עדיפה על הבנה שטחית של רעיונות רבים . בסיס איתן של ידע וכשירויות ליבה עדיפים על פיסות מידע רבות ומנותקות המשוננות ונשכחות מיד עם סיום המבחן ( , Duschell . ( Schweinergruber & Shouse , 2007 העברת ידע והשלכותיה על מיומנויות המאה ה -21 נדונה גם בוועדת מומחים נוספת שהקימה האקדמיה הלאומית למדעים בארצות הברית , שבדקה וסיכמה מחקרים בנושא זה ( . ( NRC , 2012 בין הממצאים : נמצא קשר עקבי חיובי ( ממוצע בעוצמתו ) בין מיומנויות קוגניטיביות של התלמידים לבין הצלחתם בעתיד בתחומים של השכלה וקריירה . בגיל בית ספר יסודי יכולות קוגניטיביות של התלמיד הן מנבאים טובים לציונים , ואילו בתיכון ובמכללות יכולות אלו הן מנבאים פחות טובים . חוקרים שונים טוענים כי העברה ניתן לקדם באמצעות שיבוץ הנלמד בנסיבות שונות , למידה בהקשר של בעיות קונקרטיות רלוונטיות וקבלת הזדמנות ליישום הלמידה בהקשרים שונים ( פורטס , . ( 2011 העברה מוצלחת תתרחש כאשר תלמיד נוכח , תוך כדי התנסות , ברלוונטיות של למידת הנושא המסוים לחיי היום - יום שלו ( . ( Gilbert , Bulte , Plot , 2010 מכאן שלמידת נושא , כדאי שתהיה קשורה לסוגיה אותנטית הדורשת פתרון או לאירוע אקטואלי המתרחש 17 ראו גם אסטרטגיות חשיבה מסדר גבוה ( המזכירות הפדגוגית ) . 18 ראו נספח _ 5 תקציר סקירות מדעיות של : קליין ופורטס ( , ( 2102 של מטיאש וקליין ( 2102 ) ושל מטיאש ( . ( 2102

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help