sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:156

דגשים ייחודיים במזכירות הפדגוגית המזכירות הפדגוגית מסייעת לקדם את מטרות החינוך ויעדיו , כפי שפורסמו וקודמו בשנים האחרונות , אך היא גם מציעה כמה דגשים ייחודיים . קשרי גומלין ושותפויות : המזכירות הפדגוגית שמה לה למטרה לקדם את סדר היום החינוכי - פדגוגי תוך העמקת קשרי הגומלין בין מטה לשדה . שיתוף הקהלים הרלוונטיים ( בעלי תפקידים במשרד , מפקחים , מנהלים , מורים ) בתהליך עיצוב המדיניות יגבש אחריות משותפת , ייצור אוירה של אמון ושותפות ויתרום להצלחה בקידום היעדים . תפיסה של האדם כשלם : תפיסה מרכזית המנחה את המזכירות הפדגוגית היא תפיסה של האדם כשלם בעל אינטליגנציות מרובות . יש חשיבות בפיתוח סוגים מגוונים של מיומנויות וידע תוך שימוש בכלים ובפדגוגיות שפונים לרבדים שונים בנפשו של התלמיד או התלמידה ובסביבתו _ חשיבתם , רגשותיהם , פעולותיהם , וכמובן ערכיהם . כחלק מתפיסה זו המזכירות הפדגוגית מעודדת שימוש במרחבים מגוונים ללמידה בכיתה ומחוצה לה , שילוב אומנויות שונות בתחומי הדעת וכן למידה בינתחומית בנושאים הקרובים לליבם של הלומד והמלמד . למידה מתוך משמעות אישית , חדווה ויצירתיות : בתוך כך המזכירות הפדגוגית מייחסת חשיבות רבה לחוויות החדווה , היצירה והיצירתיות בתהליך ההוראה - למידה - הערכה וכן לאוטונומיה שיש לתת בידי התלמידים בתהליך הלמידה ובידי המורים ומנהלי בתי הספר בתהליך ההוראה _ כל זאת במטרה לקדם למידה והוראה מתוך משמעות אישית . חינוך כמפגש בינאישי : היבט נוסף שמנחה את המזכירות הפדגוגית הוא התפיסה שהמעשה החינוכי הוא בראש ובראשונה מפגש בינאישי בין מורים לתלמידים ובין תלמידים לעמיתיהם ולכן יש לטפח את הקשר האישי , האמון והיכולת לקבל את השונה ולהכילו . זמן ומרחב להתבוננות פנימית ובירור ערכי : לבסוף , במזכירות הפדגוגית מושם דגש נוסף על כך שבתוך מערכת החינוך תינתנה אפשרויות לעשייה חינוכית , לזמן , למרחב , להתבוננות פנימית ולחשיבה לבד ובצוותא על הנושאים המרכזיים בחיים , בכלל זה על ערכי יסוד חברתיים אוניברסליים ואף על ערכי יסוד של מדינת ישראל ; כל זאת על מנת לאפשר ולעודד גיבוש זהות ערכית וחברתית תוך סובלנות לתפיסות עולם מורכבות ולתהליך החיפוש המאפיין לומד עצמאי ואוטונומי . דוגמה לפעילות ברוח זו : _ העצמת מקומם של ערכים לאומיים , תרבותיים ואוניברסליים בכל תחומי הדעת לבית הספר תפקיד מרכזי בהקניית ידע , תכנים ומיומנויות בתחומי דעת שונים ומגוונים . עם זאת , בית הספר משמש מתווך בין היחיד לבין החברה , והוא אפיק השפעה מרכזי ביותר לעיצוב זהותם הערכית והתרבותית של התלמידים ולהכשרתם להיות אזרחים בחברה דמוקרטית . התפיסה החינוכית העומדת ביסוד התכנית דוגלת בשילוב בין הציר הלימודי לבין הציר הערכי ובחיזוק הקשר שבין רכישת ידע רחב ומעמיק בתחומי הדעת לבין חינוך לערכים , למוסר ולמידות טובות . לפי תפיסה זו , ההפרדה בין תחומי הדעת לבין החינוך החברתי - ערכי היא הפרדה מלאכותית , שכן

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help