sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:100

4 . 2 חינוך לחברה של דעת 4 . 2 . 1 מיומנויות ואוריינות בעיה מרכזית היא אי - מימוש הציפייה שבעקבות התמורות שנבעו ממהפכת טכנולוגיית המידע ומהשינויים המשמעותיים שחלו בשוק העבודה , בית הספר יקנה לתלמידיו את שנדרש כיום מבוגריו _ מיומנויות המאה ה - : 21 יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולת ביקורת והערכה ושימוש בהן לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית וניהול זמן , מיומנות שימוש בכלי תקשוב . בעיה נוספת היא שלפי פרמטרים שונים כגון אחוז הזכאים לבגרות ועמידה בדרישות הסף של האוניברסיטאות , הישגיהם הלימודיים של תלמידי ישראל עדיין נמוכים . יתר על כן , השונות בהישגי התלמידים בארץ היא מהגבוהות בעולם . לאחוז ניכר מן הילדים _ רבים מהם משתייכים לאוכלוסייה הערבית או לאוכלוסייה היהודית באזורי מצוקה _ יש הישגים לימודיים נמוכים . בנוסף לכך קיים חשש מהדגשת יתר של מבחנים סטנדרטיים כגון המיצ״ב ( הישראלי ) או PISA ( הבינלאומי ) . מבחנים אלו חשובים ומסייעים להערכת מה שהושג ולהפקת לקחים , אולם הלחץ להגיע להישגים עלול לגרום לשימוש יתר במדדים ודרכי הערכה . ואכן , ממצאים מעידים על תופעות לא רצויות שעלולות להתלוות למבחנים אלו עקב שימוש שאינו מיטבי . כך למשל יש פגיעה באוריינות ובידע במקצועות ובתחומים שהישגי התלמידים בהם אינם נמדדים כלל וכן במקצועות שבהם יש מדידה אך התלמידים נבחנים בהם רק על חלק מן החומר הנלמד . בפיתוח היכולת האוריינית מומלצת למידה מעמיקה שתתרום ליכולת העברה ועידודה באמצעות הוראה - לשם - הבנה , שמחייבת יישום גמיש של ידע בהקשרים שונים . המלצות – בתחומי פיתוח היכולות האורייניות פיתוח למידה מעמיקה , יכולת העברה ועידודה באמצעות הוראה - לשם - הבנה , שמחייבת יישום גמיש של ידע בהקשרים שונים פיתוח מטא -קוגניציה הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב לידע דיסציפלינרי _ שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים ( ראו בס ֵ יפה של סעיף 3 . 2 . 1 דלעיל כמה פעולות מעשיות , שהציעה ועדת המומחים האמריקאית ( NRC , 2012 ) ויש בהן כדי לקדם הוראה מסוג זה ) . המשך והאצה של המאמץ להטמעת טכנולוגיות חדשות תומכות - למידה : שימוש בטכנולוגיות חדישות חיוני לצמצום הפער בין הסביבה שבה חי הילד לבין סביבת הלימוד בבית הספר , וחשיבותו רבה בהיותו אחת המיומנויות הנדרשות מן התלמיד

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help