sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:7

מתרחב גם הפער בהישגיהם של הילדים ובהשכלתם ועקב כך מחמירים גם הפגיעה בשוויון ההזדמנויות של התלמידים , בעיקר אלה מהשכבות מעוטות - האמצעים , ואי - מיצוי היכולות המיוחדות והשונות של כל תלמיד . סך הגורמים שתוארו מחולל תהליך של מעגל קסמים שלילי : יצירת פערים ברמת החינוך בין המעמדות גורמת להקטנת יכולת ההשתכרות של ילדי הדור הבא , המביאה להגדלת אי - השוויון בהכנסות , אשר גורם להאצה נוספת בהתרחבות פערי החינוך . על המורה לעודד את התלמיד ולהעביר לו ציפייה למסוגלותו להצליח . כדי לצמצם את הפערים בין האוכלוסיות יש להעמיק את מדיניות ההשקעה הרבה יותר בבתי ספר המשרתים אוכלוסיות מעוטות - אמצעים – הנחיה אישית , משוב תכוף , שעות השלמה , תכניות שיקום פרטניות ועוד . המלצות – שינוי בהקצאת משאבים שינוי בהשקעת משאבי תקציב וכוח אדם : על מנת לצמצם פערים בין אוכלוסיות אין די במעבר מאי - שוויון לשוויון בחלוקת המשאבים . מוצע להעמיק את המדיניות של השקעה רבה יותר באוכלוסיות מעוטות - הכנסה , לפי צורכי התלמידים והקהילות . יש מקום לחשוב על תוספות דיפרנציאליות של משאבים כספיים לרשויות ועל תוספת כספית ספציפית למורים ולמנהלים העובדים בקרב אוכלוסיות מעוטות - אמצעים , בעיקר באוכלוסייה הערבית ובאוכלוסייה היהודית המרוכזת באזורי מצוקה ( ראו פירוט בסעיף הבא ) , סיוע מיוחד לבתי ספר שבהם יש אוכלוסיות מעורבות מבחינה כלכלית - חברתית ולתלמידים משכבה חברתית - כלכלית נמוכה , בכלל זה הנחיה אישית , ציפיות גבוהות ומשוב תכוף , שעות השלמה , ותכנית שיקום ספציפית לתלמיד . עידוד מורים ללמד תלמידים ממשפחות מרקע חברתי - כלכלי נמוך : מערכת החינוך עשויה לצמצם , בתנאים מסוימים , את אי - השוויון הנובע ממשתני רקע משפחתי , אם תזהה מורים מצליחים ותשכיל להפנות אותם לריכוזי אוכלוסייה ובתי ספר המשרתים אוכלוסייה בעלת רקע חברתי - כלכלי נמוך ( הפניה שתותנה בין השאר במשך הזמן שבו ישרתו המורים את האוכלוסייה מעוטת - האמצעים , ובתוספת לשכרם ) . אסטרטגיה שעשויה להועיל בהקשר זה היא השקעת זמן של מורים המשרתים אוכלוסיות אלו על ידי שעות השלמה ושעות פרטניות בקבוצות קטנות ( אסטרטגיה כזאת מופעלת כיום במסגרת ' אופק חדש ' ) . התמקדות בגיל הרך : ממצאי מחקרים מראים כי התערבויות המתמקדות בילדים בני המעמד הנמוך עם הגיעם לבית הספר עדיפות על אלה שנעשות בקרב הילדים הבוגרים יותר . עדיף לעסוק יותר במניעה ופחות בשיקום . כמו כן חשוב להביא לכך שיושג רצף פעולות בין מערכת החינוך בגיל הרך לבין בית הספר היסודי ומערכות ההמשך . שיתוף הורים : הכנת תכנית מיוחדת לשיתוף פעולה עם הורים לילדים משכבות מצוקה . מכיוון שיש הורים ממיצב חברתי - כלכלי נמוך שאינם אמונים דיים על צריכת המשאבים שהורים מהמעמד הבינוני - גבוה מקבלים ( תשומת לב לילדם , התייחסות מיוחדת למשוב של ההורים על פעולותיו וכיוצא באלה ) , מוצע להציע להורים המשתייכים למעמד כלכלי - חברתי נמוך הכוונה והכשרה מיוחדות . העשויים להפיק

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help