sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:5

ניכר מן הילדים _ רבים מהם משתייכים לאוכלוסייה הערבית או לאוכלוסייה היהודית באזורי מצוקה _ יש הישגים לימודיים נמוכים . בנוסף לכך קיים חשש מהדגשת יתר של מבחנים סטנדרטים כגון המיצ״ב _ מדדי יעילות וצמיחה בית ספרית ( הישראלי ) או PISA Programme for International Student Assessment ( הבינלאומי ) . מבחנים אלו חשובים ומסייעים להערכת מה שהושג ולהפקת לקחים , אולם הלחץ להישגים עלול לגרום לשימוש יתר במדדים ודרכי הערכה . ואכן , ממצאים מעידים על תופעות לא רצויות שעלולות להתלוות למבחנים אלו עקב שימוש יתר בהם . כך למשל יש פגיעה באוריינות ובידע במקצועות ובתחומים שהישגי התלמידים בהם אינם נמדדים כלל וכן במקצועות שבהם יש מדידה אך היא אינה מכסה את כל החומר הנלמד . בשנים האחרונות חל שיפור בממוצע ההישגים של תלמידי ישראל בכמה מבחנים בינלאומיים וכן בממדי אקלים בית - ספרי , ועדיין – הממוצעים אינם מצוינים , ובמיוחד ניכרים פערים גדולים בין העשירונים הגבוהים לנמוכים במדדים אלה . המלצות בתחומי פיתוח היכולות האורייניות פיתוח למידה מעמיקה , יכולת העברה ועידודה באמצעות הוראה - לשם - הבנה , שמחייבת יישום גמיש של ידע בהקשרים שונים פיתוח מטא -קוגניציה הוראה באמצעות פיתוח דיאלוג אקדמי פורה משותף , הדדי , פתוח וחקרני , רציונלי ומחייב ידע דיסציפלינרי _ שיח שגם מספק ללומדים כלי חשיבה וגם מרגיל אותם לדפוסי חשיבה פוריים להלן מספר פעולות מעשיות שהעלתה ועדת מומחים אמריקאית ( NRC , 2012 ) ויש בהן לקדם את מימוש שלוש ההמלצות האלה : 1 ) עידוד התלמידים לפיתוח נקודות , שאלות והסברים . דוגמאות להתערבויות כאלה של המורים : חזרה על תרומתו המילולית של תלמיד תוך בחינת מידת ההבנה של עמיתיו לנאמר , בקשה מתלמיד לחזור על הנמקותיו של תלמיד אחר , בקשה מתלמיד להוסיף את הנמקותיו לאלה של חברו , עידוד התלמיד להמשיך ולתרום , בקשה מתלמיד להבהיר את הסיבות לעמדתו , שילוב של פסק זמן לחשיבה בתוך השיח 2 ) גיוס התלמידים למשימות אתגריות תוך כדי תמיכה בהם באמצעות הדרכה , משוב ועידוד , והנעתם להתבוננות והרהור בתהליכי הלמידה שלהם עצמם ובמצב ההבנה שלהם 3 ) הוראה _ המתבצעת צעד אחר צעד ונסמכת על דוגמאות ומקרים _ של האופן שבו התלמידים יכולים לבצע הליך מסוים כדי לפתור בעיה , כל זאת תוך שימוש במערכות של דוגמאות מעובדות

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help