sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:96

ב - 2012 פורסם דוח מקרה על בית הספר ' מבואות הנגב ' . על פי הדוח בית הספר הוא דוגמה מוצלחת במיוחד לבית ספר ציבורי בישראל שהצליח לפתח סביבת למידה ייחודית המקדמת את מיומנויות הלמידה של המאה - . 21 המשימות והפרויקטים פועלים לחיזוק המודעות וההבנה המטא - קוגניטיבית של התלמידים . נמצא שהתלמידים אוהבים לבוא לבית הספר , מעריכים את מוריהם ומעורבים בנושאים הנלמדים ( . ( Tubin , 2012 מקרה זה הוא דוגמה לשינוי בתפקיד המורה , ממקור ידע לשותף בידע , דוגמה לתכנית אוטונומית של בית הספר , לשינוי בתפקיד התלמיד , הפועל באופן אקטיבי ועצמאי , ודוגמה ללימוד ממוקד בפרויקטים הדורשים חשיבה מורכבת וגורר בעקבותיו הערכה של התלמידים למוריהם ( שיקום הסמכות המקצועית של המורים ) ומעורבות שלהם בנושאים הנלמדים . הדיווח מדגיש גם את השילוב של תלמידים מאוכלוסיות שונות , בכלל זה מעיירות הפיתוח , עובדה שיש בה כדי לצמצם את אי - השוויון בהזדמנויות בין תלמידים מבוססים לכאלה שבאים מרקע כלכלי - חברתי נמוך ( צוקרמן , . ( 2012 רמות חפר _ בית חינוך ניסויי קהילתי : בית הספר משמש מרכז להפצת מודל הלמידה המיוחד שלו , ״דיאלוג יצירתי״ . דיאלוג בין אדם לידע , בין אדם לאדם , דיאלוג ערכי ומוסרי , דיאלוג בין אדם למקום , דיאלוג עם השורשים היהודיים והישראליים ודיאלוג עם איכות החיים והסביבה . המודל הוא פרי פיתוח משותף של מורים , הורים ותלמידים . יש בו שלושה מרכיבים עיקריים : עיבוד הידע בעבודת - חקר קבוצתית , הצגת הידע בדרכים יצירתיות והצגה בפני קהלים שונים . חלק מהעבודה מתבצע בקבוצות קטנות , שפועלות בכוחות עצמן , על פי כללים אקדמיים . בתהליך העבודה רוכשים התלמידים מגוון מיומנויות שיישומן חוצה את גבולות הדעת המסורתיים _ טיפוח עצמאות מחשבתית , חשיבה גמישה , הסתגלות לשינויים פנימיים וחיצוניים , יצירתיות , מיומנות עבודה בצוות , ניסוח עמדות , הצגתן והגנה עליהן . מטרת המודל היא להכשיר את התלמידים להצלחה במאה ה - . 21 במקצועות שנקבעו , באישור משרד החינוך , התלמידים נבחנים על עבודה ותוצר במקום בבחינה כתובה רגילה . על פי מחקרי הערכה שבוצעו באוניברסיטת תל אביב בשיתוף עם גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך , יש לניסוי השפעה ניכרת על המוטיבציה של המורים והתלמידים כאחד . המורה הופך ממקור הידע למנחה ומנווט , ועליו להיות בעל יכולת לסייע בתחומים שונים ומגוונים . הנקודה המרכזית בדוגמה זו היא שתכנית הלימודים לא השתנתה אלא נוספו לה דרכי למידה והערכה חדשות , המקנות מיומנויות נוספות ( צוקרמן , . ( 2012 בישראל מופעלות יוזמות חשובות נוספות במסגרת בתי ספר ניסוייים מקומיים . זה חלק ממודל שמפעיל גף ניסויים ויזמות במשרד החינוך , והוא משלב מאמצים ברמה הארצית והמקומית . ניסויים שנחלו הצלחה בארץ מבוססים על תכנית אוטונומית לבית הספר , שינוי בתפקיד התלמיד , הפועל באופן אקטיבי ועצמאי , שינוי בתפקיד המורה ושימוש בדרכי חשיבה מורכבות . יחסית למודלים האחרים , של רפורמות ברמה ממלכתית ושל שינויים שנערכו ביזמת המגזר השלישי ( הפרטה ) , לשינויים ברמה מקומית שתוארו לעיל _ שינויים שפותחו במסגרת אקדמית או ביזמה של מנהיגות אישית _ יש הצלחה רבה יחסית בהפצת השינוי ושמירתו לאורך זמן , אך השפעתם על המערכת בכללותה מזערית ( חן , . ( 2004

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help