sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:46

ביקשנו מהמשיבים לבסס את התייחסויותיהם ככל האפשר על מחקרים אמפיריים ולא רק על עמדותיהם האישיות , ולציין בפירוט על אילו מחקרים הם נסמכים . ההיענות היתה גדולה ונלהבת . קיבלנו כ - 30 פניות ממחנכים וממוסדות חינוך , מאנשי אקדמיה ומהציבור הרחב . אנחנו ממליצים לקרוא את הדברים ולהתרשם מהעושר הרעיוני וממגוון הדעות ( ראו מדור ' חומרי רקע ' באתר היזמה ) . שם תמצאו גם דוח שמפרט את שיטת המיפוי של ניירות העמדה ואת מסקנות המחברים לגבי השיח החינוכי הערכי שמשתקף מהם . השאלה הבסיסית שהופנתה אל הכותבים היתה מהם הערכים שמערכת החינוך הישראלית צריכה להנחיל לתלמידיה ולאורם היא צריכה לפעול . ניתן להבחין בניירות העמדה בקשת רחבה של ערכים , שאותם ריכזנו בשבע קטגוריות : ערכים אזרחיים , הומניסטיים , לאומיים , קוגניטיביים , סביבתיים , בין - אישיים ואישיים . בתמונה מרובת - הערכים ניכרים אותם מתחים שאפשר להבחין בהם בחברה הישראלית מרובת - התרבויות _ מתחים בין המקומי לאוניברסלי , בין יהדות לדמוקרטיה , בין פלורליזם לבסיס ערכי משותף , בין היותך חלק מחברה לבין היותך אינדיווידואל ועוד . הכותבים לא נתבקשו לציין את מטרות החינוך על פי תפיסתם , אולם להבנתנו בחירת הערכים קשורה קשר הדוק לתפיסה כללית יותר בדבר מטרותיה של מערכת החינוך הציבורית . לכן ניסינו לאבחן את מטרות החינוך שהשתקפו בטקסטים שהגיעו לידינו . גם פה בלט מגוון רחב של מטרות , שכללו תפקוד אזרחי מיטבי , יצירת בסיס ערכי משותף , פיתוח זהות לאומית , טיפוח מצוינות , כלכלה יצרנית , פיתוח כבוד לעבודה והשתלבות בשוק העבודה , איכות הסביבה , צמצום פערים חברתיים - כלכליים , חיזוק התרבות והמסורת היהודית , פיתוח פלורליזם ומתן אפשרות לשונות חברתית , טיפוח ערכים התואמים את התרבות המקומית , פיתוח תרבות הומניסטית , שוויון מגדרי או לאומי , טיפוח התנהגות בין - אישית ראויה , מימוש עצמי ופיתוח החשיבה . במיפוי זה בולט ריבוי המטרות החינוכיות שהציבו הכותבים השונים : ניכר כי הכותבים מחזיקים בתפיסות נבדלות זו מזו בדבר המטרות והאידאולוגיות שראוי כי מערכת החינוך תקדם . לריבוי המטרות ולהתמקדות בקידום צורכי החברה יש כמובן הד ברור ב - 11 המטרות המוגדרות בסעיף 2 של חוק חינוך ממלכתי ( . ( 2000 בתמונה מרובת - הערכים שמצטיירת כיום ניכרים בין השאר מתחים בין המקומי לאוניברסלי , בין יהדות לדמוקרטיה , בין פלורליזם לבסיס ערכי משותף , בין היותך חלק מחברה לבין היותך אינדיווידואל .

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help