sso
| Hello Guest - login | My Account | My bookshelf | My folders
Kotar website
Page:4

מאופיינת בקבוצות חברתיות ותרבותיות הנבדלות זו מזו ובמידה רבה אף מנוכרות זו לזו . הנבדלות באה לידי ביטוי בשפה , תרבות , הסטוריה ומורשת . השלכות משמעותיות במיוחד על מערכת החינוך יש לפערים בין ערבים ליהודים , בין יהודים ליהודים _ חרדים , דתיים וחילוניים _ ובין עשירים לעניים . לאחר בחינת התמורות והשלכותיהן בחרה הוועדה להתמקד בבעיות הנוגעות לחינוך לחברה של דעת ( הקניית מיומנויות המאה ה - , 21 ידע ואוריינות , הישגים לימודיים ) ולחינוך לחברה של תרבות ( התנהגות חברתית נאותה , טיפוח המייחד כל אחת מהאוכלוסיות השונות והבניית המשותף להן ) . בחירה זו ניזונה מההכרה בחשיבות שני ההיבטים האלה להכנה לחיים ולהשתלבות בחברה המודרנית התובענית . דוגמה לבעיה חשובה שהוועדה בחרה לעסוק בה ואשר מתמקדת בהכנת בוגרי מערכת החינוך להשתלבות בחברה של היום היא הפער בין שליטה בעובדות לבין היכולת לעשות בהן שימוש . נטען כיום כי אימון ושינון של עובדות , ללא דרישה להסבר והיסק , מייצרים ידע שנידון להיעלמות ״מיד לאחר הבחינה הקרובה״ ( . ( Resnick , 2010 פתרון מבטיח הנתמך במחקר עכשווי הוא ״למידה מעמיקה״ , המוגדרת כתהליך המתבצע בשני מישורים : 1 ) תהליך קוגניטיבי פנימי תוך - אישי , שבא לידי ביטוי במיומנויות כגון גמישות , יזמה , הערכת שונות , גיוון ומטא - קוגניציה ו - 2 ) תהליך אינטראקטיבי חיצוני , שבא לידי ביטוי במיומנויות בין - אישיות כגון תקשורת , שיתוף פעולה , אחריות ופתרון קונפליקטים ( . ( NRC , 2012 שני המישורים הללו , הקוגניטיבי - פנימי והאינטראקטיבי - חיצוני , נוגעים לשני ההיבטים שבהם בחרה הוועדה לעסוק : חברה של ידע שהשגתו על ידי התלמיד נשענת על תהליך קוגניטיבי - פנימי וחברה של תרבות שקידומה כרוך ביכולות חברתיות אינטראקטיביות . הוועדה בחרה להתמקד בחינוך לחברה של דעת ובחינוך לחברה של תרבות . למידה מעמיקה , שהיא לב לבו של החינוך , מתבצעת בשני מישורים : קוגניטיבי פנימי ואינטראקטיבי חיצוני . הראשון הוא הבסיס לחברה של ידע , השני לחברה של תרבות . בית הספר יקנה לתלמידיו " מיומנויות של המאה ה - : " 21 ניתוח , חשיבה , תקשורת , משמעת עצמית , עבודה בצוות , שימוש בכלי תקשוב ועוד . תמורות והשלכותיהן על חינוך לחברה של דעת השלכות על ידע ואוריינות בעיה מרכזית , במערכת החינוך בישראל וגם במדינות נוספות , היא אי - מימוש הציפייה שבעקבות התמורות שנבעו ממהפכת טכנולוגיית המידע ומהשינויים המשמעותיים שחלו בשוק העבודה , בית הספר יקנה לתלמידיו את שנדרש כיום מבוגריו _ מיומנויות המאה ה - : 21 יכולת פתרון בעיות מורכבות , ניתוח וסינתזה של מידע , חשיבה מערכתית ויצירתית , תקשורת בין - אישית ועבודת צוות , העברת ידע ושימוש בו לצורך התמודדות עם סוגיות שונות ובעיות מגוונות , יכולת ביקורת והערכה ושימוש בה לבחינת פתרונות חלופיים , משמעת עצמית וניהול זמן , מיומנות שימוש בכלי תקשוב . בעיה נוספת היא העובדה שהישגיהם הלימודיים של תלמידי ישראל נמוכים עדיין לפי פרמטרים שונים כמו למשל אחוז הזכאים לבגרות ועמידה בדרישות הסף של האוניברסיטאות . בנוסף על כך השונות בהישגיהם של התלמידים בארץ היא מהגבוהות בעולם , ומכאן שלאחוז

יוזמה - מרכז לידע ולמחקר בחינוך


For optimal sequential viewing of Kotar
CET, the Center for Educational Technology, Public Benefit Company All rights reserved to the Center for Educational Technology and participating publishers
Library Rules About the library Help